Tento rozhovor, a najmä odpovede nepotrebujú žiadny komentár.
Neskutočne prínosný príspevok. Skutočná vďaka zaň.
Osobitne ma zaujali odpovede pani sudkyne na prvé tri otázky, tu ale asi zaujatá, lebo i ja som prišla do justície po 18 ročnej praxi, ale aby som bola objektívna a nepreháňala to s praxou vzhľadom na spoločenské pomery na Slovensku, tak si zarátam len 8 ročnú prax komerčného právnika keďže bola možná voľba medzi advokátom a komerčným právnikom, ale v podstata je rovnaká, po 8 ročnej praxi slobodného povolania a nezastupovala som samozrejme len veci trestné, lebo som ich nechcela zastupovať ani len ex offo.
Privítanie v justícii bolo v duchu: Aha, prišla "z ulice ", veď tá nemá potenciál vykonávať povolanie sudcu." Bolestivé, ale čo bolí, to prebolí. Takže spôsob myslenia v samotnom vnútri justície je asi zložitý a nie je jednoduché ho zmeniť.
Adéle Kent: Sudcovia nie sú mnísi
Interview | 28. 02. 2011 | komentárov: 21
Vyštudovala právo a politológiu. Už viac ako 17 rokov je sudkyňou, okrem iného je aj členkou Poradnej komisie pre sudcovskú etiku. Publikuje, venuje sa vzdelávaniu sudcov, nedávno sa v Senci zúčastnila na medzinárodnej konferencii Prístup k spravodlivosti: Bariéry a východiská. S kanadskou sudkyňou Adéle Kent sme sa zhovárali o tom, ako funguje kanadské súdnictvo, o sudcoch, etike a disciplinárnych konaniach, a o tom, čo si sudca môže a nemôže dovoliť.
Ako dlho pracujete v súdnictve?
Bola som vymenovaná za sudkyňu pred 17-timi rokmi.
Prečo ste sa stali sudkyňou?
V Kanade, než sa stanete sudcom, musíte mať právnu prax určitý počet rokov. Bola som obhajcom – advokátkou a mala som rada tú prácu. Keď som bola právnikom dostatočne dlho na to, aby som sa stala sudkyňou, pomyslela som si, že by som to všetko rada videla aj z opačnej strany, a tak som sa prihlásila.
Aká dlhá musí byť právna prax v Kanade predtým, než sa stanete sudcom?
Právo hovorí, že to musí byť najmenej 10 rokov, ale v skutočnosti je to zvyčajne viac, okolo 15 – 20 rokov. Taktiež musíte byť starší ako 35 rokov.
Máte špeciálnu prípravu predtým než začnete pracovať ako sudca a pojednávať?
Nie. Vaša príprava začína, keď ste menovaný za sudcu. Ale v tom čase už máte za sebou svoju právnu prax. Čo potrebujete vedieť sú špeciálne otázky, ktoré sa vyskytnú, keď ste sudcom, napr. ako zaistiť poriadok v súdnej sieni. Taktiež predtým ste boli právnikom len v jednej právnej oblasti, ale ja som sudcom vo všetkých oblastiach práva. Takže si musíte aktualizovať poznatky z ostatných oblastí.
Takže sa nedelíte do kolégií podľa oblasti práva, ktorú vykonávate?
Nie. Niektoré súdy sú špecializované, ale môj súd je súdom tzv. všeobecnej jurisdikcie, je to vyšší súd. Robíme všetky druhy prípadov, trestné, občianske a rodinné.
Môžete stručne opísať súdny systém v Kanade?
V Kanade je desať provincií a federálna vláda. Podľa ústavy federálna vláda menuje sudcov vyššieho súdu v každej provincii. Tento súd rieši viac závažné trestnoprávne a občianskoprávne prípady. Taktiež menuje sudcov odvolacieho súdu každej provincie a najvyššieho súdu Kanady. Ja som jedným z týchto sudcov, bola som menovaná federálnou vládou a som na súde. Každá provincia má provinčný súd a vláda provincie menuje tento súd, odtiaľ prichádzajú ich sudcovia.
Ako je vnímaný sudca verejnosťou v Kanade? Je to uznávaná profesia?
Myslím si, že je. Nespomínam si na posledný prieskum, ale odhadnem, že to bolo okolo 70 – 75%, čo, v porovnaní s inými profesiami, je dosť vysoké. Verejnosť verí v sudcu, ale ľudia majú otázky ohľadom súdneho systému. Niekedy nie sú spokojní, keď sudca dá príliš zhovievavý trest alebo keď niekto nie je odsúdený a vidia to ako chybu súdneho systému. Nemyslím si však, že to znižuje rešpekt voči sudcom. Myslím si, že si myslia, že spôsob akým funguje systém nie je vždy správny.
Podľa Vás, čo by mali byť vlastnosti, kvality, sudcu?
Výborný sudca by mal byť, v prvom rade, trpezlivý, pretože na súd prichádzajú rôzni ľudia, ktorí nemusia nevyhnutne rozumieť systému a sudca im musí pomôcť. Ďalej musí byť sudca úctivý a ochotný počúvať, pretože, v podstate, si musíme vypočuť všetky fakty a potom rozhodnúť. Takže trpezlivý, úctivý a ochotný počúvať sú najdôležitejšie vlastnosti. Ale aj dobrá znalosť práva je dôležitá, teda byť právne vzdelaný.
Ako dlho trvá, než sa rozhodne, od momentu, keď sa podá návrh?
Záleží to od prípadu. Niekedy sú dni, keď máte veľa prípadov a tie väčšinou rozhodnete ihneď a dáte ústne rozhodnutie v ten deň, takže strany vedia v ten istý deň, aké je rozhodnutie. Ale niekedy máte súd, ktorý trvá štyri, päť, šesť mesiacov. V takom prípade je nepravdepodobné, že nerozhodnete v ten deň. V takom prípade je pravidlom, že musíte urobiť rozhodnutie do šiestich mesiacov. Niekedy to urobíte rýchlejšie, niekedy musíte spomaliť a trvá to dlhšie, ale maximum je šesť mesiacov.
Máte často zdĺhavé konania? Máte prípady, ktoré trvajú tri, štyri a viac rokov?
Nie. Teda, od momentu podania až kým dostanete súdne rozhodnutie, to môže byť tri, štyri alebo viac rokov. Ale doba pred sudcom je iná. Ako náhle sa to dostane pred sudcu, rozhodne sa to rýchlejšie. Záleží, ako dlho sa pojednáva. Takže ak súd trvá šesť mesiacov, od začatia pojednávania až po získanie rozhodnutia, bolo by to celkovo rok.
Máte v Kanade etický kódex pre sudcov?
Nenazývame to kódex. Máme brožúru nazývanú Etické princípy pre sudcov a má slúžiť ako súbor pravidiel pre sudcov, ak majú etický problém.
Kto vytvoril tieto pravidlá?
Bol to produkt viacerých skupín. Kanadská súdna rada, ktorá je radou hlavných sudcov, a združenie sudcov. Oni boli hlavnými tvorcami etických princípov, ale pred dokončením boli preskúmané aj inými členmi právnej komunity.
Ako dlho trvalo, kým sa spísali princípy a kde ich tvorcovia získali na toto legitimitu?
Myslím si, že súdna rada bola orgánom, ktorý rozhodol, že je dôležité mať nejaké pravidlá. Takže začali proces a potom združenie sudcov súhlasilo zúčastniť sa procesu. Domnievam sa, že legitimita sa vyvinula, pretože ľudia si mysleli, že prišiel správny čas mať takýto dokument. Nakoniec bol vydaný v roku 1998, ale proces trval okolo šesť rokov od momentu, keď začali tvoriť výbory, ktoré na tom mali pracovať, až po konečný dokument.
Koľko pravidiel je v brožúre?
Je tam päť kapitol, a to nezávislosť, integrita, zodpovednosť, rovnosť a nestrannosť. V každej kapitole je súbor princípov a potom je tam niekoľko komentárov. Napríklad, princíp by bol, že je dôležité zaobchádzať so všetkými ľuďmi, ktorí prídu na súd, rovnako a potom by tam bol komentár k prípadom, takže je tam nejaká judikatúra a ostatné pravidlá, ktoré sa naň viažu. Brožúra má 60 strán.
Sú tieto princípy platné v každej provincii? Je to všeobecný dokument pre každého sudcu v Kanade?
Vzťahuje sa na všetkých federálnych sudcov všade v Kanade. Množstvo z provinčných súdov uznalo, že je to pre nich užitočná príručka. Asi by ste mohli povedať, že je platná pre všetkých sudcov.
Ako sudcovia vnímajú tieto princípy? Myslia si, že je to dôležitý dokument alebo to považujú za urážku, pretože sú dostatočne morálni alebo etickí?
V minulosti mali sudcovia zastaraný postoj, že len preto, že sa stali sudcami, sú etickí. Je toľko ťažkostí, ktorým sudcovia čelia, nemôžete sa domnievať, že viete všetky odpovede len preto, že ste sudca. Takže si myslím, že v súčasnosti to sudcovia vnímajú ako užitočnú príručku, keď stoja pred etickými problémami.
Aké sú súčasné etické problémy alebo otázky sudcov v Kanade?
Teraz máme veľa ľudí, ktorí prichádzajú na súd a sami sa obhajujú, pretože právnici sú drahí. Takže ste v súdnej sieni s jednou stranou, ktorá má právnika a druhou, čo nemá. Musíme byť nestranní, ale súčasne pomáhate osobe, ktorá nemá právnika. Takže je tu vždy zápas ako zostať nestranní, ale zároveň zaistiť, že je to spravodlivé pre osobu bez právnika.
Ďalším problémom je technológia. Je veľa spôsobov ako byť pripojený cez internet, ale sudcovia musia do istej miery zostať bokom. Takže napríklad, bolo nám poradené, že by nebolo dobré mať profily na Facebooku alebo zapojiť sa do verejného blogovania, pretože musíme robiť naše rozhodnutia a vyjadrovať naše názory v súdnej sieni, nie v médiách.
Kto vám dal túto radu?
Toto prišlo cez diskusie medzi sudcami. Nikto nevytvoril pravidlo. V USA bol prípad, kde súdna rada o tom rozhodla, takže sa to stalo predmetom diskusie. Vyzerá to tak, že mnoho pravidiel sa vytvára cez diskusiu medzi sudcami o tom, čo je vhodné, a čo nie je, pre nich a pre kanadskú verejnosť.
Máte nejaké pravidelné etické konferencie alebo školenia pre sudcov?
Áno. Asi každých 18 mesiacov je národná etická konferencia a snažíme sa riešiť etické problémy. Naposledy sme hovorili o technológii a sudcovskej nezávislosti, ale technológia bola veľkou časťou konferencie.
Je povinné zúčastniť sa konferencie?
Nie, je to dobrovoľné.
Koľko ľudí prišlo na túto konferenciu?
Myslím, že naposledy to bolo okolo 50 alebo 60 ľudí, čo nevyzerá byť veľa, ale na sudcovskú konferenciu v Kanade je to dobra účasť. Je to kvôli našej veľkosti, veľkosti Kanady, sme celkom veľkí, takže je zložité cestovať.
Okrem konferencií, máte etický orgán, alebo výbor, ktorý môže byť kontaktovaný, ak má sudca nejaké pochybnosti o tom, čo je etické alebo nie?
Áno. Federálni sudcovia majú etickú poradnú komisiu. Ak máte etický problém, zavoláte jedného z členom komisie, dôverne, a vysvetlíte svoj problém. Komisia používa internet a je v nej 12 sudcov po celej Kanade. Až do júna som členom a potom moje funkčné obdobie končí. Takže používame internet. Keby som bola sudcom, ktorý by dostal otázku, poslala by som email, ale neidentifikovala by som sudcu, ktorý sa ma pýtal. Len jeden sudca v Kanade pozná identitu osoby. Potom je na internete diskusia medzi 12-timi a dôjdeme k záveru ako pomôcť tomuto sudcovi. Ja by som odovzdala tento záver sudcovi, ktorý si oň žiadal.
Kto menuje členov komisie a koľko trvá funkčné obdobie?
Obdobie je okolo šiestich rokov. Aby sa zaistilo, že títo sudcovia sú nezávislí je tu iná komisia s reprezentantmi zo združenia sudcov a súdnej rady. Oni rozhodujú, kto by mal byť v komisii. Ako náhle ste menovaný do tejto komisie, zodpovedáte sa len členom komisie, takže nikto iný vám nemôže povedať, aké by mali byť vaše názory.
Publikujete závery etickej komisie?
Čas od času dostaneme otázku, ktorá je veľmi citlivá a nikdy nie je publikovaná (napr. pretože len položením otázky by každý vedel, kto je pýtajúci sa sudca). Niekedy sudcovia čelia veľmi ťažkým situáciám. Inak sú závery publikované elektronicky, ale len pre sudcov.
Aké sú typické etické otázky, ktoré dostávate?
Nuž, máme otázky o tom, že sudcovia v Kanade majú zakázané zapojiť sa do fundraisingu, pretože nechceme, aby ľudia dávali peniaze charite len preto, lebo je v tom zapojený sudca a tak si myslia, že robia službu sudcovi. Takže je tu zopár otázok o aktivitách, ktoré nie sú priamo fundraisingom, ale v konečnom dôsledku sú. Potom sme mali situácie, kde si sudca nebol istý, či by mal odstúpiť z prípadu, či by tu mohla byť zaujatosť. Taktiež sme mali situáciu, keď niekto chcel vyznamenať sudcu, čo by mohlo vyzerať, že by nejakí ľudia boli uprednostnení sudcom.
Ako často riešite tieto etické otázky? Je pre sudcov bežné obrátiť sa na komisiu a opýtať sa, ak majú pochybnosti?
Máme rušné roky a pokojné roky. Niektoré roky môže byť 15 alebo 16 otázok, iné roky 1 alebo 2. Zdá sa, že to ide v cykloch. Tiež je veľa sudcov, ktorí by v prípade, že majú etický problém išli za svojimi kolegami na súde. Takže tam môžu dostať pomoc, ktorú potrebujú a potom sa nemusia pýtať komisie.
Takže sudcovia dôverujú jeden druhému a pýtajú sa na ich názor?
Áno a je to podporované. Na etických kurzoch podporujeme sudcov hovoriť so svojimi kolegami o týchto situáciách. Máme šťastie, že máme veľmi kolegiálny súd. Ak by som sa opýtala iného sudcu na etický problém, myslím si, že by ma vypočul/a a tento sudca by mi dal najlepšiu možnú radu. Medzi nami je vzájomný rešpekt.
Sú etické princípy nejako prepojené na disciplinárne konania?
Nie. To je jedna z vecí, ktorú zdôrazňujeme v Kanade. Naše pravidlá nie sú v disciplinárnom procese. V Kanade máme disciplinárny proces, ale je to iné. Disciplinárne konania prešli cez legislatívu. Sú štyri dôvody, pre ktoré môžete byť disciplinárne stíhaný a tri riešia etiku. Takže, ak ste sa dopustili súdneho pochybenia, alebo ak ste neplnili svoje povinnosti poriadne, alebo ak ste urobili niečo v rozpore so svojimi povinnosťami, môžete byť disciplinárne stíhaný. Napríklad, ak sudca spáchal trestný čin, to je súdne pochybenie a bol by disciplinárne stíhaný, alebo ak sa sudca správal nevhodne veľmi výrazným spôsobom. Niekedy sa sudca môže chovať nevhodne na súde, ale môže to byť preto, lebo majú veľa stresu alebo pracovného tlaku a pod. V takýchto situáciách, ak sa sudca ospravedlní, je to dostatočné a nie je žiaden ďalší trest. Ale niekedy sa sudca chová na súde odporne a v takých prípadoch môže byť potrestaný.
Aké môžu byť disciplinárne sankcie?
V skutočnosti sú dve. Jednou môže byť, že súdna rada poskytne vyjadrenie nesúhlasu. To znamená, že si myslia, že sudca urobil niečo zlé, ale nie je to tak zlé, že by ďalej nemohol plniť svoje povinnosti ako sudca. Tak jednoducho napíšu list s nesúhlasom so sudcovým konaním. Je to ako varovanie, ale myslím si, že pre kanadského sudcu by to bolo dosť zničujúce. Určite by to bolo zničujúce pre mňa, pretože potom by sa o tom dozvedela verejnosť a moji kolegovia, že som urobila niečo nevhodné. Tak to je jedna vec, ktorá sa môže stať. Sudca, ktorý dostane upozornenie stále zostáva sudcom. Iná vec je, že súdna rada môže odporučiť parlamentu, aby bol sudca odvolaný z úradu a to je vážna vec.
Stalo sa to niekedy?
Mali sme odporúčania, ale sudca nebol nikdy odvolaný z úradu, pretože keď bolo odporúčanie, všetci sudcovia rezignovali predtým než parlament konal.
Povedali ste, že súdna rada rozhoduje o disciplinárnom konaní. Je len jeden takýto orgán pre celú Kanadu?
Nie. Pre všetkých federálnych sudcov je súdna rada. Potom každá provincia má súdnu radu pre provinčne menovaných sudcov. Ja som federálne menovaný sudca, takže moja by bola federálna súdna rada.
Koľko ľudí je v súdnej rade a koľko ľudí rozhoduje o disciplinárnych postihoch?
Myslím, že je tam 39 alebo 40 hlavných sudcov a oni sú všetci členmi súdnej rady, ale nie všetci by rozhodovali, pretože napríklad, keby som to bola ja, kto by bol disciplinárne stíhaný, môj hlavný sudca by o tom nerozhodoval. Potom sú tu iní, ktorí ma môžu poznať.
Takže skoro všetci rozhodujú o sankciách? Nemáte určitý počet, napríklad 5 alebo 7 sudcov?
Nuž, proces je trochu komplikovanejší. Najskôr máte skúmanie a tam je malý počet sudcov, 3 alebo 4. Oni rozhodnú, či odporúčajú alebo neodporúčajú odvolanie z funkcie alebo niečo iné. Potom to bude preskúmané celou súdnou radou.
Máte možnosť vysvetliť a obhajovať sa?
Áno. Máte vypočúvanie a federálna vláda vám platí právnika.
Sú všetci ľudia, ktorí sedia v senáte v prvej časti sudcovia? Kto ich menuje?
Nie celkom, môžu tam byť aj právnici. Sú menovaní hlavou výboru pre správanie v súdnej rade. Neviem presne, ako sú menovaní právnici do senátu, ale predpokladám, že sú to vysoko uznávaní právnici.
Máte možnosť odvolať sa potom, čo súdna rada rozhodne?
Áno. Nie je to skutočné odvolanie, ale súdne preskúmanie. Ak sa počas prejednávania stalo niečo nevhodné, môžete požiadať o súdne preskúmanie, takže musíte ísť na federálny súd Kanady. Je to ako kontrola súdnej rady.
Okrem odporúčania na odvolanie z funkcie, sú aj iné možnosti, kedy sudca musí odísť z úradu, napríklad vek?
Áno. Musíte ísť do dôchodku vo veku 75 rokov.
Majú sudcovia obmedzenia vo svojom súkromnom živote, potom čo sa stanú sudcami?
Áno. Sudcovia musia zaistiť, že sú vždy vnímaní ako nezávislí, napríklad, nemôžu sa zapájať do politických aktivít. Taktiež musia byť schopní robiť svoju prácu a nie sa diskvalifikovať. Takže sudcovia musia byť opatrní v tom, akých druhov spoločenských aktivít sa zúčastnia, pretože nechcú hovoriť nemôžem robiť tento prípad, pretože som v tom zapojený a pod. Taktiež v minulosti boli časté prípady, kedy sudcovia predsedali univerzitám v ich meste. Teraz komentár k princípov odporúča, že to nie je dobrý nápad, pretože univerzity sú často stranami na súde a to by znamenalo, že ak by univerzita bola zapojená v prípade, nemohlo by ste ho riešiť.
Sú nejaké problémy v súdnom systéme v Kanade?
Myslím si, že problémy sú v každom súdnom systéme. Máme šťastie, že nemáme veľké problémy.
Sú sudcovia povzbudzovaní pôsobiť v právnej komunite? Napríklad, písaním právnych článkov, účasťou na právnych konferenciách, atď.
Sudcovia sú povzbudzovaní stať sa súčasťou právnej komunity, napríklad zúčastniť sa a hovoriť na konferenciách, aj medzinárodne. Ja som napísala knihu o právnych problémoch. Musíme byť opatrní, keď robíme tieto veci, tak že nedávame vyhlásenia, ktoré by naznačili, že ste nejako zaujatý voči niečomu. Takže by ste nenapísali článok, kde by ste hovorili, že takýto názor je správny, pretože by ste mohli byť požiadaný rozhodovať takú vec v prípade.
Kto podporuje sudcov, aby pôsobili v právnej komunite?
Etické princípy o tom hovoria. Predtým než som bola sudcom, mali sme filozofiu, že sudcovia by nemali robiť nič z toho, takže sú úplne mimo spoločnosť, vrátane zvyšku právnej komunity. Ale bol tu sudca najvyššieho súdu Kanady, ktorý napísal článok nazvaný “Mali by sudcovia byť mnísi?” Jeho odpoveď bola nie, nie sme mnísi, potrebujeme byť súčasťou spoločnosti. Dôvodom je, že nemôžeme byť účinnými sudcami, ak nepoznáme spoločnosť, keď ju súdime.
Pôvodný rozhovor a anglickom jazyku si môžete i stiahnuť.
Ako dlho pracujete v súdnictve?Bola som vymenovaná za sudkyňu pred 17-timi rokmi.
Prečo ste sa stali sudkyňou?
V Kanade, než sa stanete sudcom, musíte mať právnu prax určitý počet rokov. Bola som obhajcom – advokátkou a mala som rada tú prácu. Keď som bola právnikom dostatočne dlho na to, aby som sa stala sudkyňou, pomyslela som si, že by som to všetko rada videla aj z opačnej strany, a tak som sa prihlásila.
Aká dlhá musí byť právna prax v Kanade predtým, než sa stanete sudcom?
Právo hovorí, že to musí byť najmenej 10 rokov, ale v skutočnosti je to zvyčajne viac, okolo 15 – 20 rokov. Taktiež musíte byť starší ako 35 rokov.
Máte špeciálnu prípravu predtým než začnete pracovať ako sudca a pojednávať?
Nie. Vaša príprava začína, keď ste menovaný za sudcu. Ale v tom čase už máte za sebou svoju právnu prax. Čo potrebujete vedieť sú špeciálne otázky, ktoré sa vyskytnú, keď ste sudcom, napr. ako zaistiť poriadok v súdnej sieni. Taktiež predtým ste boli právnikom len v jednej právnej oblasti, ale ja som sudcom vo všetkých oblastiach práva. Takže si musíte aktualizovať poznatky z ostatných oblastí.
Takže sa nedelíte do kolégií podľa oblasti práva, ktorú vykonávate?
Nie. Niektoré súdy sú špecializované, ale môj súd je súdom tzv. všeobecnej jurisdikcie, je to vyšší súd. Robíme všetky druhy prípadov, trestné, občianske a rodinné.
Môžete stručne opísať súdny systém v Kanade?
V Kanade je desať provincií a federálna vláda. Podľa ústavy federálna vláda menuje sudcov vyššieho súdu v každej provincii. Tento súd rieši viac závažné trestnoprávne a občianskoprávne prípady. Taktiež menuje sudcov odvolacieho súdu každej provincie a najvyššieho súdu Kanady. Ja som jedným z týchto sudcov, bola som menovaná federálnou vládou a som na súde. Každá provincia má provinčný súd a vláda provincie menuje tento súd, odtiaľ prichádzajú ich sudcovia.
Ako je vnímaný sudca verejnosťou v Kanade? Je to uznávaná profesia?
Myslím si, že je. Nespomínam si na posledný prieskum, ale odhadnem, že to bolo okolo 70 – 75%, čo, v porovnaní s inými profesiami, je dosť vysoké. Verejnosť verí v sudcu, ale ľudia majú otázky ohľadom súdneho systému. Niekedy nie sú spokojní, keď sudca dá príliš zhovievavý trest alebo keď niekto nie je odsúdený a vidia to ako chybu súdneho systému. Nemyslím si však, že to znižuje rešpekt voči sudcom. Myslím si, že si myslia, že spôsob akým funguje systém nie je vždy správny.
Podľa Vás, čo by mali byť vlastnosti, kvality, sudcu?
Výborný sudca by mal byť, v prvom rade, trpezlivý, pretože na súd prichádzajú rôzni ľudia, ktorí nemusia nevyhnutne rozumieť systému a sudca im musí pomôcť. Ďalej musí byť sudca úctivý a ochotný počúvať, pretože, v podstate, si musíme vypočuť všetky fakty a potom rozhodnúť. Takže trpezlivý, úctivý a ochotný počúvať sú najdôležitejšie vlastnosti. Ale aj dobrá znalosť práva je dôležitá, teda byť právne vzdelaný.
Ako dlho trvá, než sa rozhodne, od momentu, keď sa podá návrh?
Záleží to od prípadu. Niekedy sú dni, keď máte veľa prípadov a tie väčšinou rozhodnete ihneď a dáte ústne rozhodnutie v ten deň, takže strany vedia v ten istý deň, aké je rozhodnutie. Ale niekedy máte súd, ktorý trvá štyri, päť, šesť mesiacov. V takom prípade je nepravdepodobné, že nerozhodnete v ten deň. V takom prípade je pravidlom, že musíte urobiť rozhodnutie do šiestich mesiacov. Niekedy to urobíte rýchlejšie, niekedy musíte spomaliť a trvá to dlhšie, ale maximum je šesť mesiacov.
Máte často zdĺhavé konania? Máte prípady, ktoré trvajú tri, štyri a viac rokov?
Nie. Teda, od momentu podania až kým dostanete súdne rozhodnutie, to môže byť tri, štyri alebo viac rokov. Ale doba pred sudcom je iná. Ako náhle sa to dostane pred sudcu, rozhodne sa to rýchlejšie. Záleží, ako dlho sa pojednáva. Takže ak súd trvá šesť mesiacov, od začatia pojednávania až po získanie rozhodnutia, bolo by to celkovo rok.
Máte v Kanade etický kódex pre sudcov?
Nenazývame to kódex. Máme brožúru nazývanú Etické princípy pre sudcov a má slúžiť ako súbor pravidiel pre sudcov, ak majú etický problém.
Kto vytvoril tieto pravidlá?
Bol to produkt viacerých skupín. Kanadská súdna rada, ktorá je radou hlavných sudcov, a združenie sudcov. Oni boli hlavnými tvorcami etických princípov, ale pred dokončením boli preskúmané aj inými členmi právnej komunity.
Ako dlho trvalo, kým sa spísali princípy a kde ich tvorcovia získali na toto legitimitu?
Myslím si, že súdna rada bola orgánom, ktorý rozhodol, že je dôležité mať nejaké pravidlá. Takže začali proces a potom združenie sudcov súhlasilo zúčastniť sa procesu. Domnievam sa, že legitimita sa vyvinula, pretože ľudia si mysleli, že prišiel správny čas mať takýto dokument. Nakoniec bol vydaný v roku 1998, ale proces trval okolo šesť rokov od momentu, keď začali tvoriť výbory, ktoré na tom mali pracovať, až po konečný dokument.
Koľko pravidiel je v brožúre?
Je tam päť kapitol, a to nezávislosť, integrita, zodpovednosť, rovnosť a nestrannosť. V každej kapitole je súbor princípov a potom je tam niekoľko komentárov. Napríklad, princíp by bol, že je dôležité zaobchádzať so všetkými ľuďmi, ktorí prídu na súd, rovnako a potom by tam bol komentár k prípadom, takže je tam nejaká judikatúra a ostatné pravidlá, ktoré sa naň viažu. Brožúra má 60 strán.
Sú tieto princípy platné v každej provincii? Je to všeobecný dokument pre každého sudcu v Kanade?
Vzťahuje sa na všetkých federálnych sudcov všade v Kanade. Množstvo z provinčných súdov uznalo, že je to pre nich užitočná príručka. Asi by ste mohli povedať, že je platná pre všetkých sudcov.
Ako sudcovia vnímajú tieto princípy? Myslia si, že je to dôležitý dokument alebo to považujú za urážku, pretože sú dostatočne morálni alebo etickí?
V minulosti mali sudcovia zastaraný postoj, že len preto, že sa stali sudcami, sú etickí. Je toľko ťažkostí, ktorým sudcovia čelia, nemôžete sa domnievať, že viete všetky odpovede len preto, že ste sudca. Takže si myslím, že v súčasnosti to sudcovia vnímajú ako užitočnú príručku, keď stoja pred etickými problémami.
Aké sú súčasné etické problémy alebo otázky sudcov v Kanade?
Teraz máme veľa ľudí, ktorí prichádzajú na súd a sami sa obhajujú, pretože právnici sú drahí. Takže ste v súdnej sieni s jednou stranou, ktorá má právnika a druhou, čo nemá. Musíme byť nestranní, ale súčasne pomáhate osobe, ktorá nemá právnika. Takže je tu vždy zápas ako zostať nestranní, ale zároveň zaistiť, že je to spravodlivé pre osobu bez právnika.
Ďalším problémom je technológia. Je veľa spôsobov ako byť pripojený cez internet, ale sudcovia musia do istej miery zostať bokom. Takže napríklad, bolo nám poradené, že by nebolo dobré mať profily na Facebooku alebo zapojiť sa do verejného blogovania, pretože musíme robiť naše rozhodnutia a vyjadrovať naše názory v súdnej sieni, nie v médiách.
Kto vám dal túto radu?
Toto prišlo cez diskusie medzi sudcami. Nikto nevytvoril pravidlo. V USA bol prípad, kde súdna rada o tom rozhodla, takže sa to stalo predmetom diskusie. Vyzerá to tak, že mnoho pravidiel sa vytvára cez diskusiu medzi sudcami o tom, čo je vhodné, a čo nie je, pre nich a pre kanadskú verejnosť.
Máte nejaké pravidelné etické konferencie alebo školenia pre sudcov?
Áno. Asi každých 18 mesiacov je národná etická konferencia a snažíme sa riešiť etické problémy. Naposledy sme hovorili o technológii a sudcovskej nezávislosti, ale technológia bola veľkou časťou konferencie.
Je povinné zúčastniť sa konferencie?
Nie, je to dobrovoľné.
Koľko ľudí prišlo na túto konferenciu?
Myslím, že naposledy to bolo okolo 50 alebo 60 ľudí, čo nevyzerá byť veľa, ale na sudcovskú konferenciu v Kanade je to dobra účasť. Je to kvôli našej veľkosti, veľkosti Kanady, sme celkom veľkí, takže je zložité cestovať.
Okrem konferencií, máte etický orgán, alebo výbor, ktorý môže byť kontaktovaný, ak má sudca nejaké pochybnosti o tom, čo je etické alebo nie?
Áno. Federálni sudcovia majú etickú poradnú komisiu. Ak máte etický problém, zavoláte jedného z členom komisie, dôverne, a vysvetlíte svoj problém. Komisia používa internet a je v nej 12 sudcov po celej Kanade. Až do júna som členom a potom moje funkčné obdobie končí. Takže používame internet. Keby som bola sudcom, ktorý by dostal otázku, poslala by som email, ale neidentifikovala by som sudcu, ktorý sa ma pýtal. Len jeden sudca v Kanade pozná identitu osoby. Potom je na internete diskusia medzi 12-timi a dôjdeme k záveru ako pomôcť tomuto sudcovi. Ja by som odovzdala tento záver sudcovi, ktorý si oň žiadal.
Kto menuje členov komisie a koľko trvá funkčné obdobie?
Obdobie je okolo šiestich rokov. Aby sa zaistilo, že títo sudcovia sú nezávislí je tu iná komisia s reprezentantmi zo združenia sudcov a súdnej rady. Oni rozhodujú, kto by mal byť v komisii. Ako náhle ste menovaný do tejto komisie, zodpovedáte sa len členom komisie, takže nikto iný vám nemôže povedať, aké by mali byť vaše názory.
Publikujete závery etickej komisie?
Čas od času dostaneme otázku, ktorá je veľmi citlivá a nikdy nie je publikovaná (napr. pretože len položením otázky by každý vedel, kto je pýtajúci sa sudca). Niekedy sudcovia čelia veľmi ťažkým situáciám. Inak sú závery publikované elektronicky, ale len pre sudcov.
Aké sú typické etické otázky, ktoré dostávate?
Nuž, máme otázky o tom, že sudcovia v Kanade majú zakázané zapojiť sa do fundraisingu, pretože nechceme, aby ľudia dávali peniaze charite len preto, lebo je v tom zapojený sudca a tak si myslia, že robia službu sudcovi. Takže je tu zopár otázok o aktivitách, ktoré nie sú priamo fundraisingom, ale v konečnom dôsledku sú. Potom sme mali situácie, kde si sudca nebol istý, či by mal odstúpiť z prípadu, či by tu mohla byť zaujatosť. Taktiež sme mali situáciu, keď niekto chcel vyznamenať sudcu, čo by mohlo vyzerať, že by nejakí ľudia boli uprednostnení sudcom.
Ako často riešite tieto etické otázky? Je pre sudcov bežné obrátiť sa na komisiu a opýtať sa, ak majú pochybnosti?
Máme rušné roky a pokojné roky. Niektoré roky môže byť 15 alebo 16 otázok, iné roky 1 alebo 2. Zdá sa, že to ide v cykloch. Tiež je veľa sudcov, ktorí by v prípade, že majú etický problém išli za svojimi kolegami na súde. Takže tam môžu dostať pomoc, ktorú potrebujú a potom sa nemusia pýtať komisie.
Takže sudcovia dôverujú jeden druhému a pýtajú sa na ich názor?
Áno a je to podporované. Na etických kurzoch podporujeme sudcov hovoriť so svojimi kolegami o týchto situáciách. Máme šťastie, že máme veľmi kolegiálny súd. Ak by som sa opýtala iného sudcu na etický problém, myslím si, že by ma vypočul/a a tento sudca by mi dal najlepšiu možnú radu. Medzi nami je vzájomný rešpekt.
Sú etické princípy nejako prepojené na disciplinárne konania?
Nie. To je jedna z vecí, ktorú zdôrazňujeme v Kanade. Naše pravidlá nie sú v disciplinárnom procese. V Kanade máme disciplinárny proces, ale je to iné. Disciplinárne konania prešli cez legislatívu. Sú štyri dôvody, pre ktoré môžete byť disciplinárne stíhaný a tri riešia etiku. Takže, ak ste sa dopustili súdneho pochybenia, alebo ak ste neplnili svoje povinnosti poriadne, alebo ak ste urobili niečo v rozpore so svojimi povinnosťami, môžete byť disciplinárne stíhaný. Napríklad, ak sudca spáchal trestný čin, to je súdne pochybenie a bol by disciplinárne stíhaný, alebo ak sa sudca správal nevhodne veľmi výrazným spôsobom. Niekedy sa sudca môže chovať nevhodne na súde, ale môže to byť preto, lebo majú veľa stresu alebo pracovného tlaku a pod. V takýchto situáciách, ak sa sudca ospravedlní, je to dostatočné a nie je žiaden ďalší trest. Ale niekedy sa sudca chová na súde odporne a v takých prípadoch môže byť potrestaný.
Aké môžu byť disciplinárne sankcie?
V skutočnosti sú dve. Jednou môže byť, že súdna rada poskytne vyjadrenie nesúhlasu. To znamená, že si myslia, že sudca urobil niečo zlé, ale nie je to tak zlé, že by ďalej nemohol plniť svoje povinnosti ako sudca. Tak jednoducho napíšu list s nesúhlasom so sudcovým konaním. Je to ako varovanie, ale myslím si, že pre kanadského sudcu by to bolo dosť zničujúce. Určite by to bolo zničujúce pre mňa, pretože potom by sa o tom dozvedela verejnosť a moji kolegovia, že som urobila niečo nevhodné. Tak to je jedna vec, ktorá sa môže stať. Sudca, ktorý dostane upozornenie stále zostáva sudcom. Iná vec je, že súdna rada môže odporučiť parlamentu, aby bol sudca odvolaný z úradu a to je vážna vec.
Stalo sa to niekedy?
Mali sme odporúčania, ale sudca nebol nikdy odvolaný z úradu, pretože keď bolo odporúčanie, všetci sudcovia rezignovali predtým než parlament konal.
Povedali ste, že súdna rada rozhoduje o disciplinárnom konaní. Je len jeden takýto orgán pre celú Kanadu?
Nie. Pre všetkých federálnych sudcov je súdna rada. Potom každá provincia má súdnu radu pre provinčne menovaných sudcov. Ja som federálne menovaný sudca, takže moja by bola federálna súdna rada.
Koľko ľudí je v súdnej rade a koľko ľudí rozhoduje o disciplinárnych postihoch?
Myslím, že je tam 39 alebo 40 hlavných sudcov a oni sú všetci členmi súdnej rady, ale nie všetci by rozhodovali, pretože napríklad, keby som to bola ja, kto by bol disciplinárne stíhaný, môj hlavný sudca by o tom nerozhodoval. Potom sú tu iní, ktorí ma môžu poznať.
Takže skoro všetci rozhodujú o sankciách? Nemáte určitý počet, napríklad 5 alebo 7 sudcov?
Nuž, proces je trochu komplikovanejší. Najskôr máte skúmanie a tam je malý počet sudcov, 3 alebo 4. Oni rozhodnú, či odporúčajú alebo neodporúčajú odvolanie z funkcie alebo niečo iné. Potom to bude preskúmané celou súdnou radou.
Máte možnosť vysvetliť a obhajovať sa?
Áno. Máte vypočúvanie a federálna vláda vám platí právnika.
Sú všetci ľudia, ktorí sedia v senáte v prvej časti sudcovia? Kto ich menuje?
Nie celkom, môžu tam byť aj právnici. Sú menovaní hlavou výboru pre správanie v súdnej rade. Neviem presne, ako sú menovaní právnici do senátu, ale predpokladám, že sú to vysoko uznávaní právnici.
Máte možnosť odvolať sa potom, čo súdna rada rozhodne?
Áno. Nie je to skutočné odvolanie, ale súdne preskúmanie. Ak sa počas prejednávania stalo niečo nevhodné, môžete požiadať o súdne preskúmanie, takže musíte ísť na federálny súd Kanady. Je to ako kontrola súdnej rady.
Okrem odporúčania na odvolanie z funkcie, sú aj iné možnosti, kedy sudca musí odísť z úradu, napríklad vek?
Áno. Musíte ísť do dôchodku vo veku 75 rokov.
Majú sudcovia obmedzenia vo svojom súkromnom živote, potom čo sa stanú sudcami?
Áno. Sudcovia musia zaistiť, že sú vždy vnímaní ako nezávislí, napríklad, nemôžu sa zapájať do politických aktivít. Taktiež musia byť schopní robiť svoju prácu a nie sa diskvalifikovať. Takže sudcovia musia byť opatrní v tom, akých druhov spoločenských aktivít sa zúčastnia, pretože nechcú hovoriť nemôžem robiť tento prípad, pretože som v tom zapojený a pod. Taktiež v minulosti boli časté prípady, kedy sudcovia predsedali univerzitám v ich meste. Teraz komentár k princípov odporúča, že to nie je dobrý nápad, pretože univerzity sú často stranami na súde a to by znamenalo, že ak by univerzita bola zapojená v prípade, nemohlo by ste ho riešiť.
Sú nejaké problémy v súdnom systéme v Kanade?
Myslím si, že problémy sú v každom súdnom systéme. Máme šťastie, že nemáme veľké problémy.
Sú sudcovia povzbudzovaní pôsobiť v právnej komunite? Napríklad, písaním právnych článkov, účasťou na právnych konferenciách, atď.
Sudcovia sú povzbudzovaní stať sa súčasťou právnej komunity, napríklad zúčastniť sa a hovoriť na konferenciách, aj medzinárodne. Ja som napísala knihu o právnych problémoch. Musíme byť opatrní, keď robíme tieto veci, tak že nedávame vyhlásenia, ktoré by naznačili, že ste nejako zaujatý voči niečomu. Takže by ste nenapísali článok, kde by ste hovorili, že takýto názor je správny, pretože by ste mohli byť požiadaný rozhodovať takú vec v prípade.
Kto podporuje sudcov, aby pôsobili v právnej komunite?
Etické princípy o tom hovoria. Predtým než som bola sudcom, mali sme filozofiu, že sudcovia by nemali robiť nič z toho, takže sú úplne mimo spoločnosť, vrátane zvyšku právnej komunity. Ale bol tu sudca najvyššieho súdu Kanady, ktorý napísal článok nazvaný “Mali by sudcovia byť mnísi?” Jeho odpoveď bola nie, nie sme mnísi, potrebujeme byť súčasťou spoločnosti. Dôvodom je, že nemôžeme byť účinnými sudcami, ak nepoznáme spoločnosť, keď ju súdime.
Pôvodný rozhovor a anglickom jazyku si môžete i stiahnuť.
Súvisiace články
Sudcovia sa nesmú stavať nad ústavu a zákonIde o kanibalizmus, keď upír uhryzne právnika?Právomoc súdu prikázať sprístupnenie informácií – prelom v prístupe občanov k informáciám?O spolupráci občianskej spoločnosti so súdnou mocouPodnet na úpravu ustanovení OSP týkajúcich sa odôvodnenia súdneho rozhodnutia Články autora
M. Kolíková: Mala som záujem podieľať sa na zmenách v justícii Jaroslav Spišiak: Ak si chce policajt vytvoriť dôveru, mal by byť pre spoločnosť vzorom (II. časť)Jaroslav Spišiak: Našim cieľom je dostať kriminalitu do určitých únosných mantinelov (I. časť)Ján Šikuta: Nedostatočne zdôvodnené rozhodnutie vytvára priestor pre rôzne špekulácieLucia Žitňanská: Zamerali sme sa na otvorenie súdov verejnej kontrole
beáta svediaková | 01. 03. 2011 18:49:06
// Reagovať
Patrik Rako | 01. 03. 2011 22:05:58
// Reagovať
pripájam sa
Po dlhej dobe konečne rozhovor, ktorý obohatí človeka a neostáva mi iné len súhlasiť s komentujúcou sudkyňou.
Ondrej Pivarči | 02. 03. 2011 09:29:20
// Reagovať
veľmi pekný rozhovor
zaujala ma akurát veta o tom, že bežný človek si nemôže dovoliť právnika, a preto pribúda vecí, kde sa ľudia obhajujú sami:
"Teraz máme veľa ľudí, ktorí prichádzajú na súd a sami sa obhajujú, pretože právnici sú drahí."
to aj v SR spejeme k podobnému stavu? niečo nie je v poriadku s trhovým prostredím v týchto štátoch dánskych.
"Teraz máme veľa ľudí, ktorí prichádzajú na súd a sami sa obhajujú, pretože právnici sú drahí."
to aj v SR spejeme k podobnému stavu? niečo nie je v poriadku s trhovým prostredím v týchto štátoch dánskych.
Vladimír Šárnik | 13. 03. 2011 00:50:27
// Reagovať
Žiadne strachy, na Slovensku je toľko právnických fakúlt aj učilíšť, že advokáti budú časom platiť klientom, aby mohli na ich prípadoch získavať skúsenosti :-)) V Kanade asi nemajú Sládkovičovskú "fakultu".
Tomáš | 02. 03. 2011 15:02:59
// Reagovať
mňa zaujala iná vec - len ústne odôvodňovanie rozhodnutí, resp. ústne rozhodovanie bez vypracovávania písomného odôvodnenia...a rozhodovanie na prvom pojednávaní. To sú veci, ktoré by si mali vziať k srdcu aj sl. sudcovia a zákonodarca pri ďalšej novele OSP či rekodifikácii. Veď koľko je takých vecí, ktoré je možné rozhodnúť na prvom pojednávaní a sudcovia tak nerobia, resp. načo vyhotovovať písomné odôvodnenia niektorých rozhodnutí ?!
Jakub Jošt | 03. 03. 2011 00:29:27
// Reagovať
Mensi reklamny off-topic:). Mam znameho, studenta prava z Kanady, ktory je velkym fanusikom niektorych sudcov zo Supreme Court of Canada (dodnes si z rozhovorov s nim pamatam, z akej skoly niektori sudcovia graduovali a kolko maju deti:)). Ak sa aj Vy chcete stat fanusikom, alebo si len zo zaujimavosti pozriet ako prebehia pojednavanie pred SCC, nech sa paci:
http://www.scc-csc.gc.ca/case-dossier/cms-sgd/webcasts-webdiffusions-eng.aspx
http://www.scc-csc.gc.ca/case-dossier/cms-sgd/webcasts-webdiffusions-eng.aspx
beáta svediaková | 03. 03. 2011 19:35:17
// Reagovať
Nič lepšie ako ústne odôvodnenie rozhodnutia si ani neviem predstaviť. A verím, že väčšina sudcov.
To však nie otázka, ktorá leží na sudcoch, jednoducho tak to prikazuje Osp. a sú aj určité tradície pokiaľ ide o právne systémy, či je možné tieto tradície prelomiť, tak na to sa necítim zdatná dať odpoveď.
V zásade písomné odôvodňovanie rozhodnutí nie je problém, keby sa striktne dbalo najmä zo strany odvolacích súdov na zásadu kontradiktórnosti občianskeho súdneho konania, a najmä keby sme zo dňa na deň nesmerovali stále viac a viac ku kasačnému systému. Odvolacie súdy sú pokračovateľmi spravodlivosti, pracujú v senátoch, takže zrušiť rozsudok súdu prvého stupňa by mala byť vec výnimočná, v prípade evidentného a zásadného zlyhania prvostupňového súdu, a nie vec obvyklá, ako je tomu dnes. A to je ten nekonečný ping - pong okres - kraj- okres - kraj ......
PS : Mimo témy : som rada, že ste sa ozvali po dlhej dobe pán Rako, už som sa začala obávať, čo je s Vami. :-)
To však nie otázka, ktorá leží na sudcoch, jednoducho tak to prikazuje Osp. a sú aj určité tradície pokiaľ ide o právne systémy, či je možné tieto tradície prelomiť, tak na to sa necítim zdatná dať odpoveď.
V zásade písomné odôvodňovanie rozhodnutí nie je problém, keby sa striktne dbalo najmä zo strany odvolacích súdov na zásadu kontradiktórnosti občianskeho súdneho konania, a najmä keby sme zo dňa na deň nesmerovali stále viac a viac ku kasačnému systému. Odvolacie súdy sú pokračovateľmi spravodlivosti, pracujú v senátoch, takže zrušiť rozsudok súdu prvého stupňa by mala byť vec výnimočná, v prípade evidentného a zásadného zlyhania prvostupňového súdu, a nie vec obvyklá, ako je tomu dnes. A to je ten nekonečný ping - pong okres - kraj- okres - kraj ......
PS : Mimo témy : som rada, že ste sa ozvali po dlhej dobe pán Rako, už som sa začala obávať, čo je s Vami. :-)
beáta svediaková | 03. 03. 2011 19:44:14
// Reagovať
Ešte som, ako obvykle, pozabudla :
Tisíce vecí v rámci SR je rozhodnutých na prvom pojednávaní, len žiaľ o tých sa nehovorí, lebo to nie je lukratívne, zaujímavé pre nikoho, najmä nie pre " prudkých " kritikov justície.
To sú veci verifikovateľné, je teda možné si ich overiť na každom jednotlivom súde v SR.
Veď hádam nie je naozaj pravda, že sudcovia sú naozaj taký " lenivý, skorumpovaný odpad spoločnosti našej ".
Sudcovia sú veľmi zaujímavá cieľová skupina pre záujmové skupiny a záujmové skupiny chytajú body na cieľovej skupine nie tým, že budú chváliť, ale že budú útočiť na svoj objekt. Tým nechcem povedať, že konštruktívna a objektívna a najmä adresná kritika nie je dovolená. Naopak.
Tisíce vecí v rámci SR je rozhodnutých na prvom pojednávaní, len žiaľ o tých sa nehovorí, lebo to nie je lukratívne, zaujímavé pre nikoho, najmä nie pre " prudkých " kritikov justície.
To sú veci verifikovateľné, je teda možné si ich overiť na každom jednotlivom súde v SR.
Veď hádam nie je naozaj pravda, že sudcovia sú naozaj taký " lenivý, skorumpovaný odpad spoločnosti našej ".
Sudcovia sú veľmi zaujímavá cieľová skupina pre záujmové skupiny a záujmové skupiny chytajú body na cieľovej skupine nie tým, že budú chváliť, ale že budú útočiť na svoj objekt. Tým nechcem povedať, že konštruktívna a objektívna a najmä adresná kritika nie je dovolená. Naopak.
Patrik Rako | 03. 03. 2011 21:55:52
// Reagovať
nestalo sa som mnou zatiaľ nič vážne len sa mi skrátil čas z dôvodu pracovnej činnosti, vyťaženosti v škole, práce na jednom projekte a aj trošku profesijnej zdržanlivosti mi nezaškodilo.
odôvodnenie je základ a domnievam sa, že nič esenciálne v rozsudku neexistuje - dodal by som, že odôvodnenie je práve podstatou rozsudku tj. ako a prečo sa vôbec k tomu sudca dopracoval. Podotýkam, že zvyk písania rozsudkov je všade iný - američania pre verejnosť, briti pre advokátov, nemci pre akademikov a francúzi pre odvolaciu inštanciu - slovensko sa zaradilo k francúzskemu štýlu historicky. Súhlasím so sudkyňou, že diskrečná právomoc kraja je naozaj v našich podmienkach zaujímavá. zo skúsenosti viem, že na kraji často vec skomplikujú ak nie totálne urobia nemožnou, prevrátia dôkazné bremeno strán a iné excesy a potom NS SR nemá čas. Pritom okresní sudcovia sú zavalení všetkými druhmi (okrem tých, ktoré začínajú hneď na KS). každopádne je osoba sudcu vykreslená v rozhovore veľmi neštandardne pre makovskú afinitu slováka-sudcu. To, že sudcom sa stane až právnik po súkromnej praxi keď niečo spraví pre spoločnosť, klienta a dokáže sa sám aj uživiť je dobrým príkladom. Samozrejme ma ešte udivuje tá sudcovská nezávislosť v podobe rád, ich kontroly a preskumu ako aj inkompatibility funkcie, nehovoriac o tých otázkach o ktorých diskutujú, no radosť aj byť sudcom nie?
odôvodnenie je základ a domnievam sa, že nič esenciálne v rozsudku neexistuje - dodal by som, že odôvodnenie je práve podstatou rozsudku tj. ako a prečo sa vôbec k tomu sudca dopracoval. Podotýkam, že zvyk písania rozsudkov je všade iný - američania pre verejnosť, briti pre advokátov, nemci pre akademikov a francúzi pre odvolaciu inštanciu - slovensko sa zaradilo k francúzskemu štýlu historicky. Súhlasím so sudkyňou, že diskrečná právomoc kraja je naozaj v našich podmienkach zaujímavá. zo skúsenosti viem, že na kraji často vec skomplikujú ak nie totálne urobia nemožnou, prevrátia dôkazné bremeno strán a iné excesy a potom NS SR nemá čas. Pritom okresní sudcovia sú zavalení všetkými druhmi (okrem tých, ktoré začínajú hneď na KS). každopádne je osoba sudcu vykreslená v rozhovore veľmi neštandardne pre makovskú afinitu slováka-sudcu. To, že sudcom sa stane až právnik po súkromnej praxi keď niečo spraví pre spoločnosť, klienta a dokáže sa sám aj uživiť je dobrým príkladom. Samozrejme ma ešte udivuje tá sudcovská nezávislosť v podobe rád, ich kontroly a preskumu ako aj inkompatibility funkcie, nehovoriac o tých otázkach o ktorých diskutujú, no radosť aj byť sudcom nie?
Milan Klobušiak | 05. 03. 2011 18:05:50
// Reagovať
Rozhodnutia odôvodňovať len ústne ???
"Nič lepšie ako ústne odôvodnenie rozhodnutia si ani neviem predstaviť. A verím, že väčšina sudcov. " napísala pani sudkyňa Svediaková.
Ja som advokát. 55 rokov, priemerné mesto, priemerná prax. Ale živím sa tým.
Sledujem túto stránku, aj stránku sudcov. Neprispievam, nie som žiadny vedátor. Na zákonnosť rozhodovania som už rezignoval, ale toto ma trochu zdvihlo zo stoličky.
Ja verím, že mnoho sudcov by ústne odôvodňovanie rozhodnutí privítalo. Najmä rozsudkov. Mnoho sudcov má s odôvodnením toho, čo rozhodli evidentne problémy. Rozhodujú nejako intuitívne, no a potom hľadajú dôvod, aby rozhodnutie zdôvodnili. Potom to aj tak niekedy vyzerá.
Len čo ma teraz napadlo z mojej praxe. Okresný sudca Banská Bystrica. Žalobu o určenie vlastníctva k nehnuteľnostiam sudca zamietol, ústne odôvodnenie nijaké, že dôvody uvedie v písomnom vyhotovení. Tak sme čakali. Ako dôvod v rozsudku bolo uvedené, že vklad na odporcu má právotvorné účinky, tak je odporca vlastníkom. Samo o sebe nezmysel. Ale to by nebolo až tak hrozné. Hrozné je to, že zápis nehnuteľnosti na odporcu do LV bol vykonaný na základe rozhodutia o určení súpisného čísla, teda záznamom. V LV je to jasne uvedené, rozhodutie o určení čísla súpisného je súčasťou spisu. Kraj to samozrjme zrušil. A už aj smutné i veselé je to, že tento okresný sudca žalobu znovu zamietol s rovnakým odôvodnením. Kraj to znovu zrušil. Spor trvá už 6 či 8 rokov, sám teraz presne neviem. Ja si môžem len urobiť záver, že civilný sudca nevie čo je vklad a čo záznam .
Môžem podobných prípadov uviesť mnoho.
Už teraz je to hrozné, a ako by to tu vyzeralo, keby to odôvodňoval len ústne ?
A kontradiktórnosť? Protistrana navrhla dvoch svedkov, sudca ich vyslúchol. My sme navhli 6 svedkov, sudca nepredvolal ani jedného, ako som pochopil z jeho zatiaľ ústneho zdôvodnenia, že by nevedeli k veci nič podstatné uviesť. Tak čakám na odôvodnenie rozsudku. Jasne že spolieham na to, že to kraj zruší.
Už to, že odvolací súd môže rozhodovať vo veci samej bez pojednávania nie je v prospech zákonnosti. Niekedy mi to tak pripadá, že sudcovia si neuvedomujú, že rozhodujú o osudoch ľudí.
Mal som klienta, s ktorým sme neuspeli na okrese, ani na kraji, až dovolanie k najvyššiemu súdu mu po rokoch potvrdilo jeho oprávnenie na plnenie. Nedožil sa toho. Tak ho to trápilo, že zomrel. Verím tomu, že príčinou jeho mozgovej príhody bolo niekoľkoročné neúspešné konanie.
Ja žijem s tými ľuďmi. Aj s tými, čo sa práva dovolávajú, aj s tými, ktorým právo prekáža.Viem kedy by som mal byť úspešný a viem aj kedy úspešný zrejme nebudem Roky som si myslel, že na zákonnosť rozhodnutí a postupov sudcov sa účastník môže spoľahnúť. . Nemôže. Teraz radšej riešim veci bez súdov pokiaľ sa dá, čo aj v sivej oblasti zákonnosti, lebo justícia zárukou zákonnosti určite nie je. Nech sudca rozhodne akokoľvek, nič sa mu nestane. Proste môže. Sudca si môže čokoľvek odôvodniť právnym názorom, aj neznalosť, ktorá účastníkov ako laikov neospavedlňuje.
Pekne to povedal pán Rako. Aj keď trochu vytrhnem z kontextu - "no radosť aj byť sudcom nie?"
Aby to neznelo veľmi nezdvorilo, pojednávam aj u sudcov, ktorí chodia pripravení, veci rozumejú aj lepšie ako ja a keď nie som u nich úspešný, viem prečo. Ale je ich ako šafránu.
Niekedy dávno som sa z odôvodnení rozsudkov učil. Niekedy dávno.
Príspevok so si dopredu nepripravoval, prepáčte ak je to len niekoľko nesúvislých konštatácií.Môj názor zrejme nie je nejako kompatibilný z touto debatou. Ak sa niekto cíti dotknutý, nech ma prosím ospravedlní.
Ja som advokát. 55 rokov, priemerné mesto, priemerná prax. Ale živím sa tým.
Sledujem túto stránku, aj stránku sudcov. Neprispievam, nie som žiadny vedátor. Na zákonnosť rozhodovania som už rezignoval, ale toto ma trochu zdvihlo zo stoličky.
Ja verím, že mnoho sudcov by ústne odôvodňovanie rozhodnutí privítalo. Najmä rozsudkov. Mnoho sudcov má s odôvodnením toho, čo rozhodli evidentne problémy. Rozhodujú nejako intuitívne, no a potom hľadajú dôvod, aby rozhodnutie zdôvodnili. Potom to aj tak niekedy vyzerá.
Len čo ma teraz napadlo z mojej praxe. Okresný sudca Banská Bystrica. Žalobu o určenie vlastníctva k nehnuteľnostiam sudca zamietol, ústne odôvodnenie nijaké, že dôvody uvedie v písomnom vyhotovení. Tak sme čakali. Ako dôvod v rozsudku bolo uvedené, že vklad na odporcu má právotvorné účinky, tak je odporca vlastníkom. Samo o sebe nezmysel. Ale to by nebolo až tak hrozné. Hrozné je to, že zápis nehnuteľnosti na odporcu do LV bol vykonaný na základe rozhodutia o určení súpisného čísla, teda záznamom. V LV je to jasne uvedené, rozhodutie o určení čísla súpisného je súčasťou spisu. Kraj to samozrjme zrušil. A už aj smutné i veselé je to, že tento okresný sudca žalobu znovu zamietol s rovnakým odôvodnením. Kraj to znovu zrušil. Spor trvá už 6 či 8 rokov, sám teraz presne neviem. Ja si môžem len urobiť záver, že civilný sudca nevie čo je vklad a čo záznam .
Môžem podobných prípadov uviesť mnoho.
Už teraz je to hrozné, a ako by to tu vyzeralo, keby to odôvodňoval len ústne ?
A kontradiktórnosť? Protistrana navrhla dvoch svedkov, sudca ich vyslúchol. My sme navhli 6 svedkov, sudca nepredvolal ani jedného, ako som pochopil z jeho zatiaľ ústneho zdôvodnenia, že by nevedeli k veci nič podstatné uviesť. Tak čakám na odôvodnenie rozsudku. Jasne že spolieham na to, že to kraj zruší.
Už to, že odvolací súd môže rozhodovať vo veci samej bez pojednávania nie je v prospech zákonnosti. Niekedy mi to tak pripadá, že sudcovia si neuvedomujú, že rozhodujú o osudoch ľudí.
Mal som klienta, s ktorým sme neuspeli na okrese, ani na kraji, až dovolanie k najvyššiemu súdu mu po rokoch potvrdilo jeho oprávnenie na plnenie. Nedožil sa toho. Tak ho to trápilo, že zomrel. Verím tomu, že príčinou jeho mozgovej príhody bolo niekoľkoročné neúspešné konanie.
Ja žijem s tými ľuďmi. Aj s tými, čo sa práva dovolávajú, aj s tými, ktorým právo prekáža.Viem kedy by som mal byť úspešný a viem aj kedy úspešný zrejme nebudem Roky som si myslel, že na zákonnosť rozhodnutí a postupov sudcov sa účastník môže spoľahnúť. . Nemôže. Teraz radšej riešim veci bez súdov pokiaľ sa dá, čo aj v sivej oblasti zákonnosti, lebo justícia zárukou zákonnosti určite nie je. Nech sudca rozhodne akokoľvek, nič sa mu nestane. Proste môže. Sudca si môže čokoľvek odôvodniť právnym názorom, aj neznalosť, ktorá účastníkov ako laikov neospavedlňuje.
Pekne to povedal pán Rako. Aj keď trochu vytrhnem z kontextu - "no radosť aj byť sudcom nie?"
Aby to neznelo veľmi nezdvorilo, pojednávam aj u sudcov, ktorí chodia pripravení, veci rozumejú aj lepšie ako ja a keď nie som u nich úspešný, viem prečo. Ale je ich ako šafránu.
Niekedy dávno som sa z odôvodnení rozsudkov učil. Niekedy dávno.
Príspevok so si dopredu nepripravoval, prepáčte ak je to len niekoľko nesúvislých konštatácií.Môj názor zrejme nie je nejako kompatibilný z touto debatou. Ak sa niekto cíti dotknutý, nech ma prosím ospravedlní.
Katarína Javorčíková | 05. 03. 2011 22:46:28
// Reagovať
sudca na Slovensku a v Kanade
Informácia pani sudkyne Kent o súdnictve v Kanade veľmi zaujala už na konferencii Via Iuris v Senci, ktorej som sa aj ja zúčastnila. Som sudkyňa ako ona a možno niektorí z Vás vedia, že patrím ku kritikom dnešných pomerov v justícii, najmä keď si pozrú webovú stránku www.sudcovia.sk. Pri počúvaní pani Kent ma podobne ako pána Raka napadli slová, že tam je radosť byť sudcom, hoci nepochybujem, že aj tam je mnoho problémov. Veď len také jednoduché porovnanie: fungovanie "samoočisťovacieho procesu" v justícii, keď len samotný nesúhlas Súdnej rady, je pre sudcu diskvalifikujúci. Tam však Súdna rada určite nemôže byť vedená človekom s kontaktmi na mafiu, a rozhodnutia tohto orgánu určite nie sú predmetom pomaly každého bulvárneho denníka. Taktiež ich prístup k etike, u nás zaznávanej a nepotrebnej. U nás sa etika stala skôr dobrým prostriedkom na likvidovanie nepohodlných sudcov, keď sa vyberie nejaké konanie sudcu, označí sa za vysoko neetické a navrhne sa odvolať ho z talára. Napríklad u sudcu Sojku za napísanie listu prezidentovi, alebo posledne rezonujúci prípad sudcu Gavalca za napísanie listu štátnemu úradu. Keď sme o niektorých disciplinárnych konaniach proti sudcom u nás hovorili na konferencii, zahraniční účastníci skutočne nechápali čo sa u nás deje a len krútili hlavami. K reakciám kolegyne Sverdiakovej cítim potrebu zdôrazniť jednu vec. Je úplná pravda, že väčšina sudcov je skutočne preťažených. Riešenie dilemy, či udržať kvalitu rozhodovania na úkor kvantity, teda počtu rozhodnutých vecí za mesiac, je skutočne ťažké a zďaleka to nie je len na sudcovi. Na jednej strane je sudca povinný venovať sa každej veci maximálne tak, aby rozhodol so znalosťou skutkového stavu a vedel jasne odôvodniť aj svoje právne závery. Na druhej strane, čo mnohí ľudia nevedia, na súdoch sa každý mesiac vyhodnocujú výkony sudcov iba podľa počtu vecí, a ak sudca neplní aspoň priemernú normu, hrozia mu vážne sankcie. Nikto sa pritom nepýta, aké ťažké veci v mesiaci rozhodol a neskúma kvalitu jeho rozhodovania (zatiaľ). Chcela som získať štatistiku za celé Slovensko, aby sme mohli porovnať zaťaženosť jednotlivých súdov a aj sudcov v porovnateľných agendách. Nemožné. Je pritom najmä v záujme účastníkov dôležité, aby sa určili hranice maximálnej zaťaženosti sudcov v konkrétnych agendách a aby sa okrem počtu rozhodnutých vecí začala skúmať aj ich náročnosť a kvalita rozhodovania. Pán Klobušiak ako človek z praxe napísal svoje zlé skúsenosti so súdmi. Bez toho, aby som akokoľvek chcela ospravedlňovať kolegu, ktorý mal rozhodovať v popísanej veci, je však povrchný a často aj neodborný prístup sudcov vo veciach, ktoré rozhodujú, často výsledkom aj toho, že sa potrebuje čo najskôr zbaviť veci a mať "rýchle číslo". Vždy je to o konkrétnych ľuďoch. Ja osobne plne podporujem súčasné snahy, aby písomné rozhodnutia sudcov , až na niektoré výnimky, boli pod verejnou kontrolou ich zverejňovaním na internete. Dôvera ľudí v súdny systém a aj kvalita rozhodovania sudcov vo všeobecnosti sa u nás musí dostať na oveľa vyšší stupeň, aby postačovali len ústne rozhodnutia sudcov. Rovnako je dôležité aj prijatie jasných etických pravidiel v správaní sudcov, vrátane etickej komisie, napríklad podľa vzoru Kanady. Na druhej strane sudcovia musia mať zabezpečený potrebný administratívny servis a zákonom garantované primerané a aspoň približné zaťaženie na všetkých súdoch.
Vladimír Šárnik | 13. 03. 2011 01:12:00
// Reagovať
vladimir.sarnik@inmail.sk
Pani sudkyňa, uprednostniť kvantitu pred kvalitou je cesta do pekla. Pretože prieťahy síce účastníkov bolia, ale stále sú vidieť a teda je tlak ich riešiť. Pokiaľ sa však rozhodovanie začne flákať, tak to už vidno nie je, formálne je všetko v poriadku, rozsudky sú rýchle, prieťahy žiadne, všetko zdanlivo funguje. A späť to už nikdy nevrátite, ak aj niektorý sudca začne spory riešiť dôkladne, bude iba za čiernu ovcu, ktorá me jediná prieťahy. A neverte, že to bude iba dočasné, neskôr to pominie, ked justícia posilní kapacity. Nikdy ich však už potom neposilní, peňazí je málo a idú tam, kde to páli. Ak to páliť prestane, pôjdu inde.
Snáha umelo odstrániť prieťahy znížením kvality sa nám už vypomstila v trestnom konaní, kde sa zaužívalo odmietanie tresných oznámení na ekonomickú trestnú činnosť s odôvodnením, že ide o občianskoprávny spor, s odvolaním na zásadu ultima ratio, tretsné právo nechráni súkromné záujmu ale akési celospoločenské a podobné hlúposti. Takže sme sa vrátili do stavu spred mnohých rokov a fakturanti sú dnes opäť beztrestní. A to už nehovorím o takejto "sofistikovanej" trestnej činnosti ako je poškodzovanie veriteľa. Ale navonok všetko fičí, objasnenosť ukážková, vštko sa stíha, packovia a spišiaci sa tvária spokojne,
A z týchto pôvodne dočasných únikových cestičiek sa stala nepísaná norma, ktorá dalej žije svojím životom. Momentálne sme dospeli do štádia, že si vyšetrovateľ slávneho eltiného úradu boja proti korupcii dovolí odmietnuť trestné oznámenie pre t. č. machinácií pri verejnom obstarávaní (sanitkový trender) s odôvodnením, že ide o súkromnoprávny vzťah charakterizovaný autonómiou vôle zmluvných strán. A tohto "odborníka" za takýto gigantický lapsus na hranici zneužíbvania právomoci nikto nevyťahá za uši, pretože takéto dedinské finty pri odmietnutí veci sa považujú normálne.
A presne takto by to dopadlo aj so zrýchlenou justíciou. Takto sa dá uvažovať v medicíne, môžete si povedať, že radšej pomôcť viacerým nekvalite ako iba jednému kvalitne. Ale tam tá nekvalita bude stále videť a nikdy nebude považovaná za správnu.
Snáha umelo odstrániť prieťahy znížením kvality sa nám už vypomstila v trestnom konaní, kde sa zaužívalo odmietanie tresných oznámení na ekonomickú trestnú činnosť s odôvodnením, že ide o občianskoprávny spor, s odvolaním na zásadu ultima ratio, tretsné právo nechráni súkromné záujmu ale akési celospoločenské a podobné hlúposti. Takže sme sa vrátili do stavu spred mnohých rokov a fakturanti sú dnes opäť beztrestní. A to už nehovorím o takejto "sofistikovanej" trestnej činnosti ako je poškodzovanie veriteľa. Ale navonok všetko fičí, objasnenosť ukážková, vštko sa stíha, packovia a spišiaci sa tvária spokojne,
A z týchto pôvodne dočasných únikových cestičiek sa stala nepísaná norma, ktorá dalej žije svojím životom. Momentálne sme dospeli do štádia, že si vyšetrovateľ slávneho eltiného úradu boja proti korupcii dovolí odmietnuť trestné oznámenie pre t. č. machinácií pri verejnom obstarávaní (sanitkový trender) s odôvodnením, že ide o súkromnoprávny vzťah charakterizovaný autonómiou vôle zmluvných strán. A tohto "odborníka" za takýto gigantický lapsus na hranici zneužíbvania právomoci nikto nevyťahá za uši, pretože takéto dedinské finty pri odmietnutí veci sa považujú normálne.
A presne takto by to dopadlo aj so zrýchlenou justíciou. Takto sa dá uvažovať v medicíne, môžete si povedať, že radšej pomôcť viacerým nekvalite ako iba jednému kvalitne. Ale tam tá nekvalita bude stále videť a nikdy nebude považovaná za správnu.
Mária Laufová | 06. 03. 2011 15:47:46
// Reagovať
Etické pravidlá nielen pre sudcov
V Kanade sudcovia majú k dispozícii brožúru nazývanú Etické pricípy pre sudcov.Päť kapitol.....nezávislosť,integrita,zodpovednosť,rovnosť a nestrannosť.Jedno z pravidiel je zodpovednosť.Zodpovednosť,s akou vykonáva sudca svoju funkciu a z nej vyplývajúce povinnosti .V zmysle právnej úpravy zákona o sudcoch,je sudca povinný vykonávať svoje povinnosti svedomito,v pridelených veciach konať plynulo bez prieťahov,vždy upozorniť predsedu súdu na neprimeraný počet pridelených vecií,ak zjavne hrozí,že ich nemôže vybaviť bez zytočných prieťahov.Len sudca pozná najlepšie svoj senát.Počet vecí,ich právnu náročnosť,časovú postupnosť ich nápadu,tomu zodpovedajúcu osobnú kapacitu ich rozhodnúť bez zbytočných prieťahov.Nie je problém urobiť si v senáte takýto prehľad ,urobiť si akýsi plán práce z mesiaca na mesiac,nariadiť pojednávania vo veciach ktoré podľa časového postupu majú prednosť pred neskoršie napadnutými,bez ohľadu na ich náročnosť.Ked sudca zistí,že ani pri vynaložení všetkého svojho úsilia nie je schopný postupovať pri rozhodovaní bez prieťahov,má nielen možnosť,ale povinnosť túto skutočnosť oznámiť predsedovi súdu.Som si vedomá toho,že následné kroky predsedu súdu nie sú jednoduché,jeho možnosti riešiť preťaženosť sudcov závisí od viacerých faktoroch,ale to nie je cieľom môjho príspevku.Osobne sa domnievam,že tieto problémy sú problémami justície a občan by ich nie že nemal poznať, ale pri všetkej úcte,nemôžu byť ani zdanlivo dôvodom napríklad časového uprednostňovania ľahších vecí pred právne náročnejšími v snahe dosiahnuť potrebný počet rozhodnutých vecí.Nezávisle na nich,občan má právo na spravodlivé a včasné rozhodnutie vo svojej veci.Tieto problémy musí riešiť justícia,sudcovia svojím zákonný postupom a štátna správa súdov v rámci svojich povinností,nielen voči sudcom,ale hlavne voči občanovi,potencionálnemu účastníkovi konania.Ministerka sa mala vyjadriť v rámci pracovných výjazdov po krajských súdov,že štatistika nie je pre ňu kritérium pre hodnotenie sudcov.A to by malo byť cestou.Pamätám sa,že v nedávnej minulosti,myslím,že to bolo v časoch keď bol ministrom pán Lipšic, boli vypracované dosť dobré kritériá pre hodnotenie výkonu sudcu,pri zohladnení nielen počtu rozhodnutých vecí,ale aj ich právnej náročnosti.Ale občana zaujíma a je to prirodzené,len to, kedy a ako včas od podania jeho veci sudca nariadi pojednávanie a rozhodne.
Ale v tomto štádiu súdneho konania však pôsobia aj iné faktory.Som toho názoru,že ked dostane účastník termín pojednávania,malo by byť samozrejmosťou,že sudca má vec náležite naštudovanú,právne vyhodnotenú tak,aby ju mohol rozhodnúť na prvom pojednávaní.Dá sa predpokladať,že účastník by mal byť nanajvýš spokojný.Má termín.Pri všetkej úcte k advokátskej profesii,sama som bola aj advokátka,ale ospravedlnenie z účasti na pojenávaní z dôvodu dovolenky,práceneschopnosti bez náležtého dokumentu,alebo s odôvodnením,že vec prevzal len včera,prinajmenšom nie je zodpovedným prístupom k svojmu klientovi a jeho záujmu /pričom by to mal byť aj záujem jeho právneho zástupcu/ dosiahnuť rozhodnutie súdu včas a v nariadenom termíne.Aj advokát by mal vynaložiť všetko úsilie, a zákonné možnosti /substitúcia../aby sa vec prejednala a rozhodla.O tom,či je dôvod na odročenie pojednávania dôležitý a či súd môže v konaní pokračovať,rozhoduje sudca.A kedže tento problém je veľmi citlivý /neodňať účastníkovi jeho právo.../ a je častým dôvodom na odročenie pojednávania, je veľmi dôležité najsť zjednocovaciu prax,ktorá vyčerpá všetky okolnosti a bude poskytovať základ ako sudcovi,advokátovi ale hlavne účastníkovi konania.Domnievam sa aj preto,že celková očista justície nie je účinná aj bez očisty advokácie.
Ale v tomto štádiu súdneho konania však pôsobia aj iné faktory.Som toho názoru,že ked dostane účastník termín pojednávania,malo by byť samozrejmosťou,že sudca má vec náležite naštudovanú,právne vyhodnotenú tak,aby ju mohol rozhodnúť na prvom pojednávaní.Dá sa predpokladať,že účastník by mal byť nanajvýš spokojný.Má termín.Pri všetkej úcte k advokátskej profesii,sama som bola aj advokátka,ale ospravedlnenie z účasti na pojenávaní z dôvodu dovolenky,práceneschopnosti bez náležtého dokumentu,alebo s odôvodnením,že vec prevzal len včera,prinajmenšom nie je zodpovedným prístupom k svojmu klientovi a jeho záujmu /pričom by to mal byť aj záujem jeho právneho zástupcu/ dosiahnuť rozhodnutie súdu včas a v nariadenom termíne.Aj advokát by mal vynaložiť všetko úsilie, a zákonné možnosti /substitúcia../aby sa vec prejednala a rozhodla.O tom,či je dôvod na odročenie pojednávania dôležitý a či súd môže v konaní pokračovať,rozhoduje sudca.A kedže tento problém je veľmi citlivý /neodňať účastníkovi jeho právo.../ a je častým dôvodom na odročenie pojednávania, je veľmi dôležité najsť zjednocovaciu prax,ktorá vyčerpá všetky okolnosti a bude poskytovať základ ako sudcovi,advokátovi ale hlavne účastníkovi konania.Domnievam sa aj preto,že celková očista justície nie je účinná aj bez očisty advokácie.
Milan Klobušiak | 07. 03. 2011 17:57:59
// Reagovať
sudca a advokát
Zareagovali dve sudkyne. Vyjadrím sa.
Ja som neopísal svoje zlé skúsenosti so súdmi. Keby som ich považoval za zlé, to by bolo ešte dobre. To čo som opísal je už štandardom. Teda normálne. Povrchnosť a aj neodbornosť je už normálna. Ten sudca nie je žiadnou výnimkou. Môžem uviesť aj veľa neuveriteľných periel z rozhodnutí krajských súdov. To je už normálny stav. Žijeme v takej krajine.
Pani Javorčíková čitateľa hneď presmeruje na stránku nezávislej sudcovskej iniciatívy. Ja som túto stránku spočiatku sledoval aj s čiastočnými sympatiami, kým sa nezistilo, kto všetko chce obyvateľov tohto štátu na základe pochybného výkladu nálezu ÚS pumpnúť o "diskrimačné". Podľa mňa sú sudcovia a poslanci ako dvojičky - najviac sa zaoberajú sami sebou.
Pokiaľ pani Javorčíková tvrdí, že sudcovia sú preťažení čo môže mať za následok povrchné a neodborné rozhodovanie (inak to "rýchle číslo" ma pobavilo) tak ja dôvodím, že je veľa povolaní v ktorých sú ľudia preťaženejší a pritom spoločenský prínos ich práce je vyšší. Napríklad učitelia, či lekári alebo policajti, v týchto povolaniach je ale povrchnosť sankcionovaná, u sudcov nič. Nemajú preto sudcovia dôvod k nárekom. Ja to vidím tak, že značná väčšina sudcov podľahla svojej vlastnej moci a tých niekoľko slabých hlasov zaniklo v zhovievavom tichu mamony moci väčšiny.
U pani Laufovej ma zaujal názor, že očista justície nie je účinná bez očisty advokácie. Ja si myslím, že to spolu vôbec nesúvisí.
Doteraz si pamätám vetičku z učebnice (teraz hovoria totalitnej) trestného procesu - "Advokát je pomocníkom súdu." Vtedy to možno platilo.
Advokát a sudca majú teraz spoločné len to, že sa zaoberajú rovnakou vecou. Ale sudca je verejný činiteľ s imunitou, platený zo štátneho rozpočtu, oprávnený rozhodovať. Advokát je súkromná osoba, ktorú platí objednávateľ jeho služieb. Ciele sudcu a advokáta sú rozdielne. Sudca má na základe dostatočne zisteného skutkového stavu zákonne rozhodnúť. Advokát stráni vždy lej jednej strane a nemôže pomáhať súdu pri zisťovaní faktov, ak tieto fakty nebudú viesť k rozhodnutiu v prospech jeho strany. Sudca a advokát si v súdnej sieni nemajú čo povedať. Každý sleduje iné ciele. Väčšinou. Preto nejaká očista súdnictva a advokácie nijako spolu nesúvisia.
Čo sa týka prieťahov v konaniach. Prieťahy vznikajú ako zo strany advokátov tak aj zo strany súdu. Namajú si čo vyčítať. Dva nezákonné a nezrozumiteľné rozsudky v jednej veci spôsobia väčšie prieťahy ako jedno ospravedlnenie účastníka za 8 rokov.
Okrem toho účastníci konaní nevnímajú prieťahy nijako tragicky. Pre účastníka je dôležité rozhodnutie. Len a len rozhodnutie vo veci. To je jediné kritérium. Účastníkovi (a mne tiež) nevadí, že konanie trvalo dlho. Vadí to, že z niektorých rozhodnutí nezákonnosť kričí a niektorým odôvodneniam rozsudkov nerozumie evidentne ani ich autor. Ja sa už ani nepamätám, kedy som v odôvodnení rozsudku čítal nejakú právnu úvahu. Tak odôvodňovať rozhodnutia, ako sa to teraz deje, to dokážu aj neprávnici.
Ešte k tým prieťahom. Napr. - asi pred 10 rokmi, inak zaujímavý obchodný spor, dve slovenské firmy uzatvorili zmluvu na Slovensku s miestom plnenia vo Švédsku. Spor bol vo výške DPH. Sprievodné doklady boli v nemčine. Dlho cez polnoc som si pripravoval preklad. Protistrana prišla tiež pripravená. Sudca spis otvoriĺ a zalistoval v ňom. Ááá - tu máme doklady v nemčine. No, súd nevládne nemecky. Odročené na neurčito.
Ja som neopísal svoje zlé skúsenosti so súdmi. Keby som ich považoval za zlé, to by bolo ešte dobre. To čo som opísal je už štandardom. Teda normálne. Povrchnosť a aj neodbornosť je už normálna. Ten sudca nie je žiadnou výnimkou. Môžem uviesť aj veľa neuveriteľných periel z rozhodnutí krajských súdov. To je už normálny stav. Žijeme v takej krajine.
Pani Javorčíková čitateľa hneď presmeruje na stránku nezávislej sudcovskej iniciatívy. Ja som túto stránku spočiatku sledoval aj s čiastočnými sympatiami, kým sa nezistilo, kto všetko chce obyvateľov tohto štátu na základe pochybného výkladu nálezu ÚS pumpnúť o "diskrimačné". Podľa mňa sú sudcovia a poslanci ako dvojičky - najviac sa zaoberajú sami sebou.
Pokiaľ pani Javorčíková tvrdí, že sudcovia sú preťažení čo môže mať za následok povrchné a neodborné rozhodovanie (inak to "rýchle číslo" ma pobavilo) tak ja dôvodím, že je veľa povolaní v ktorých sú ľudia preťaženejší a pritom spoločenský prínos ich práce je vyšší. Napríklad učitelia, či lekári alebo policajti, v týchto povolaniach je ale povrchnosť sankcionovaná, u sudcov nič. Nemajú preto sudcovia dôvod k nárekom. Ja to vidím tak, že značná väčšina sudcov podľahla svojej vlastnej moci a tých niekoľko slabých hlasov zaniklo v zhovievavom tichu mamony moci väčšiny.
U pani Laufovej ma zaujal názor, že očista justície nie je účinná bez očisty advokácie. Ja si myslím, že to spolu vôbec nesúvisí.
Doteraz si pamätám vetičku z učebnice (teraz hovoria totalitnej) trestného procesu - "Advokát je pomocníkom súdu." Vtedy to možno platilo.
Advokát a sudca majú teraz spoločné len to, že sa zaoberajú rovnakou vecou. Ale sudca je verejný činiteľ s imunitou, platený zo štátneho rozpočtu, oprávnený rozhodovať. Advokát je súkromná osoba, ktorú platí objednávateľ jeho služieb. Ciele sudcu a advokáta sú rozdielne. Sudca má na základe dostatočne zisteného skutkového stavu zákonne rozhodnúť. Advokát stráni vždy lej jednej strane a nemôže pomáhať súdu pri zisťovaní faktov, ak tieto fakty nebudú viesť k rozhodnutiu v prospech jeho strany. Sudca a advokát si v súdnej sieni nemajú čo povedať. Každý sleduje iné ciele. Väčšinou. Preto nejaká očista súdnictva a advokácie nijako spolu nesúvisia.
Čo sa týka prieťahov v konaniach. Prieťahy vznikajú ako zo strany advokátov tak aj zo strany súdu. Namajú si čo vyčítať. Dva nezákonné a nezrozumiteľné rozsudky v jednej veci spôsobia väčšie prieťahy ako jedno ospravedlnenie účastníka za 8 rokov.
Okrem toho účastníci konaní nevnímajú prieťahy nijako tragicky. Pre účastníka je dôležité rozhodnutie. Len a len rozhodnutie vo veci. To je jediné kritérium. Účastníkovi (a mne tiež) nevadí, že konanie trvalo dlho. Vadí to, že z niektorých rozhodnutí nezákonnosť kričí a niektorým odôvodneniam rozsudkov nerozumie evidentne ani ich autor. Ja sa už ani nepamätám, kedy som v odôvodnení rozsudku čítal nejakú právnu úvahu. Tak odôvodňovať rozhodnutia, ako sa to teraz deje, to dokážu aj neprávnici.
Ešte k tým prieťahom. Napr. - asi pred 10 rokmi, inak zaujímavý obchodný spor, dve slovenské firmy uzatvorili zmluvu na Slovensku s miestom plnenia vo Švédsku. Spor bol vo výške DPH. Sprievodné doklady boli v nemčine. Dlho cez polnoc som si pripravoval preklad. Protistrana prišla tiež pripravená. Sudca spis otvoriĺ a zalistoval v ňom. Ááá - tu máme doklady v nemčine. No, súd nevládne nemecky. Odročené na neurčito.
Juraj Matěje | 08. 03. 2011 19:57:31
// Reagovať
Pán Klobušiak, čítam Váš príspevok odpredo-odzadu a nemôžem inak, ako vysloviť plný súhlas. Hovoríte mi z duše.
Len pre úplnosť zdôrazním jednu Vašu myšlienku, ktorú som tu chcel uviesť aj ja, kým ste ma nepredbehli - rýchlosť konania je až druhoradá (aj keď určite tiež významná), najdôležitejšia je kvalita. Ak účastník bude vedieť, že za tie 3-4 roky (niekedy nevadí aj viac) dostane kvalitný rozsudok, počká si - šomrať síce bude, ale v zásade bude rád. Ba priam to ocení, ak bude mať skúsenosti aj zo súčasného (vtedy už minulého) fungovania justície - ak to teda niekedy na Slovensku takto bude.
Len pre úplnosť zdôrazním jednu Vašu myšlienku, ktorú som tu chcel uviesť aj ja, kým ste ma nepredbehli - rýchlosť konania je až druhoradá (aj keď určite tiež významná), najdôležitejšia je kvalita. Ak účastník bude vedieť, že za tie 3-4 roky (niekedy nevadí aj viac) dostane kvalitný rozsudok, počká si - šomrať síce bude, ale v zásade bude rád. Ba priam to ocení, ak bude mať skúsenosti aj zo súčasného (vtedy už minulého) fungovania justície - ak to teda niekedy na Slovensku takto bude.
Vladimír Šárnik | 13. 03. 2011 01:20:28
// Reagovať
Pán kolega, niet čo dodať. Pripoemnul ste mi súdcu Gavalca, ktorý vyhlásil, že monentálne sudcovia potrebujú najmä pokoj na prácu. Sudca Gavalec možno áno, ale justícia naopak potrebuje poriadne zemetrasenie.
A správne ste postrehli, že sudcovia sa momentálne zaoberajú najmä sami sebou. Keď bude Harabin "poriešený", všetky iniciatívy opäť stíchnu.
Advokáti tiež spôsobujú prieťahy, najmä účelovými PNkami, to by bolo treba riešiť. Možno by ich (nás) mohli pred pojednávaním liečiť vo väzenskej nemocnici. Ale advokáta si objedná účastník a ked sa mu nepozdáva, tak ho pošle kade ľahšie. Sudcu však nevymeníte.
A správne ste postrehli, že sudcovia sa momentálne zaoberajú najmä sami sebou. Keď bude Harabin "poriešený", všetky iniciatívy opäť stíchnu.
Advokáti tiež spôsobujú prieťahy, najmä účelovými PNkami, to by bolo treba riešiť. Možno by ich (nás) mohli pred pojednávaním liečiť vo väzenskej nemocnici. Ale advokáta si objedná účastník a ked sa mu nepozdáva, tak ho pošle kade ľahšie. Sudcu však nevymeníte.
MáriaLaufová | 08. 03. 2011 22:39:52
// Reagovať
Občiansky súdny poriadok upravuje postup súdu a účastníkov v očianskom súdnom konaní tak,aby bola zabezpečená spravodlivá ochrana práv a oprávnených záujmov účastníkov....Konanie na súde sa začína na návrh.....Keď sa občan rozhodne domáhať sa svojho práva na súde,má eminentný záujem na rýchlom a spravodlivom rozhodnutí o svojom práve,o ktorom sa domieva ,že je dotknuté,porušené druhou stranou,stranou odporcu..Súd je povinný,len čo sa konanie začalo,postupovať tak,aby vec bola čo najrýchlejšie prejednaná a rozhodnutá.Rýchlosť konania v súdnom konaní môže druhoradou skutočnosťou len pre druhú procesnú stranu, stranu odporcu.Je preto absolútne neprijatelné trvrdenie,že rýchlosť konania v súdnom konaní je druhoradá.Súd má konať rýchlo a spravodlivo.Zo zdĺhavého konania môžu mať prospech len odporcovia v súdnom konaní.Súdne konanie je preto nevyhnutne chápať ako ucelený proces, ktorého výsledkom by mal byť verdikt spravodlivosti v čo najprijatelnejšom časovom horizonte..Inak by sme popierali základnú zásadu súdneho konania upravenú zákonom.
Patrik Rako | 08. 03. 2011 23:20:26
// Reagovať
Vážená pani sudkyňa citácia OSP je pravdivá, veď je to Vaša dennodenná práca, len mám jednu poznámku, ktorú načrtol Dr. Klobušiak - ak klienti justície považujú aj zdĺhavosť za faktor, ktorý nie je dôležitejší než samotné rozhodnutie v merite veci tak to o čomsi napovedá. Iste si spomínate za starú rímskoprávnu zásadu,že "ponáhľať sa v rozsudzovaní je zločin" a takto to má z prirodzenej spravodlivosti zafixované aj človek, podotýkam, že aj smrti trvá kým príde vykonať spravodlivosť. Na margo už len dopoviem, čo mi dodal k podobným veciam jeden advokát u ktorého som vykonával prvú z praxí - hovoril mi "kolega nenechajte sa mýliť zákonom" a dnes konštatujem, že prezieravejšiu radu som nedostal.
Mária Laufová | 09. 03. 2011 09:34:35
// Reagovať
sudkyňa v dôchodku
Veľmi,veľmi dávno,keď som začínala ako advokátska kocipientka,mi jeden, už vtedy veľmi staručký advokát,snaď ešte z čias Rakúsko - Uhorska,svojim nepopísatelne milým prízvukom dával radu,, Marika,pozorne čítaj nielen každý paragraf,ale všetko ,čo je pod čiarou ".....
Tak si ešte raz pozorne prečítajme rozhovor s pani Kent,pani Krskovou a Váš postreh v jednom z Vašich článkov...,,Nezabudnime,že sudcovia,tak aj advokáti sú odrazom našej spoločnosti."
Uznávajme len skutočné autority,nekompromisne odmietajme dopyty spoločnosti,pokiaľ odporujú našim hodnotám a cieľom.
Na ceste hľadania pravdy a spravodlivosti orientujme sa Masarykovým krédom ,,Nebát se,nelhát a nekrást ".
Tak si ešte raz pozorne prečítajme rozhovor s pani Kent,pani Krskovou a Váš postreh v jednom z Vašich článkov...,,Nezabudnime,že sudcovia,tak aj advokáti sú odrazom našej spoločnosti."
Uznávajme len skutočné autority,nekompromisne odmietajme dopyty spoločnosti,pokiaľ odporujú našim hodnotám a cieľom.
Na ceste hľadania pravdy a spravodlivosti orientujme sa Masarykovým krédom ,,Nebát se,nelhát a nekrást ".
Juraj Matěje | 09. 03. 2011 09:36:30
// Reagovať
Ako napísal pán Rako, rýchlosť nie je úplne nepodstatná, ale naozaj je druhoradá (samozrejme sú prípady, kde to účastníkovi "horí") a ak si má účastník vybrať kvalitu alebo rýchlosť, určite si vyberie kvalitu. Beriem ako chválihodné, že sudcovia sami (aspoň podľa tu prezentovaných názorov konkrétnych jednotlivcov) berú zdĺhavosť konaní za vážny nedostatok a snažia sa s ním niečo robiť. Náprava by ale nemala byť nielen na úkor zníženia kvality, ale najmä by prvoradou snahou sudcov za súčasného stavu malo byť zvýšenie kvality samotného rozhodovania (súdnictva ako celku, nehovorím o konkrétnych jednotlivcoch, pretože sú aj kvalitní a dobrí sudcovia).
Keď som písal o záujmoch účastníkov, nešlo o nijaké domnienky, ale o skúsenosti (je možné, že niekto iný má skúsenosti odlišné, môžme si ich potom porovnať podľa konkrétnejších údajov, minimálne však p. Klobušiak má rovnaké skúsenosti). Ideálom je samozrejme kvalitné a rýchle rozhodovanie, ale podľa mňa už aj z logiky veci je zrejmé, že kvalita je a musí byť na prvom mieste.
Keď som písal o záujmoch účastníkov, nešlo o nijaké domnienky, ale o skúsenosti (je možné, že niekto iný má skúsenosti odlišné, môžme si ich potom porovnať podľa konkrétnejších údajov, minimálne však p. Klobušiak má rovnaké skúsenosti). Ideálom je samozrejme kvalitné a rýchle rozhodovanie, ale podľa mňa už aj z logiky veci je zrejmé, že kvalita je a musí byť na prvom mieste.
Patrik Rako | 09. 03. 2011 09:44:33
// Reagovať
naprosto súhlasím
Niet čo dodať, pod Váš post by som sa aj podpísal pani Sudkyňa.