Novinky
Chcete dostávať informácie o novinkách e-mailom?
Aktuality & udalosti
THEMIS Competition 2012
19. 12. 2011
V nadväznosti na doterajšie úspechy, Európska justičná vzdelávacia sieť (EJTN) vypísala 7. kolo súťaže THEMIS 2012. Súťaž je určená pre budúcich sudcov a prokurátorov a je navrhnutá tak, aby poskytla účastníkom nielen vstup do stimulačnej a konkurenčnej debaty s členmi justičných škôl ale aj stretnutie s inými účastníkmi vzdelávania z rôznych krajín a zoznámiť sa s rôznymi systémami v rámci vzdelávania. Viac informácií o tejto súťaži nájdete tu.

Seminár - Obchodovanie s ľuďmi
08. 12. 2011
Vzdelávacie a študijné centrum súdnictva v Holandsku organizuje seminár – Obchodovanie s ľuďmi pre sudcov a prokurátorov v dňoch 9. – 10. februára 2012 v Amsterdame, Holandsko. Viac informácií o tomto podujatí nájdete tu. 

Medzinárodná konferencia ku Dňu ľudských práv
03. 12. 2011
Úrad vlády SR organizuje v dňoch 5.- 6.decembra 2011 v bratislavskom hoteli Bôrik medzinárodnú konferenciu ku Dňu ľudských práv pod názvom „Ľudské práva - späť v podstate“. Viac informácií o tomto podujatí nájdete tu. 

Všetky novinky

Iná planéta? Reportáž z pozorovania súdneho pojednávania vo Washingtone D.C.

Zuzana Aimaq-Fialová  |  17. 03. 2010  |  komentárov: 69
Na úvod sa ospravedlňujem všetkým právnikom za prípadné terminologické nepresnosti. Chcem sa podeliť so zážitkom zo súdneho pojednávania v USA očami laika, ktorý občas prichádza do kontaktu so slovenským systémom spravodlivosti. Verím, že aj napriek rozdielnosti právnych systémov je o čom rozmýšľať, keď sa porovnáme s „inou planétou“.
V rámci programu Antikorupčné mechanizmy a inštitúcie, ktoré zorganizoval Department of State pre predstaviteľov slovenských mimovládnych organizácií sme vo Washingtone D.C. navštívili rôzne federálne inštitúcie, zaoberajúce sa transparentnosťou a bojom proti korupcii. Na našu vlastnú prosbu sa podarilo do programu zaradiť aj dopoludnie na súde prvého stupňa, keďže sme chceli pozorovať pojednávania. Pôvodne sme si predstavovali, že vkĺzneme do pojednávačky v charaktere anonymnej verejnosti a pozrieme si, ako vyzerá ozajstný americký súd. Dostali sme však oveľa viac.

Na úvod sa s nami stretol sudca, ktorého pojednávania sme mali v to dopoludnie pozorovať. Ukázal nám svoju kanceláriu (dôstojné, aj keď nie honosné priestory) a predstavil svojich spolupracovníkov: sekretárku, jedného mladého kariérneho právnika a jedného študenta na stáži, ktorý pracuje zadarmo. Potom nás zaviedol do „svojej“ pojednávacej siene. Každý sudca má totiž svoju sieň, v ktorej pracuje. Miesto sudcu bolo vyvýšené, z pravej strany miesto pre vypočutie svedkov, z ľavej strany miesto pre asistenta, ako aj jedno pre dozorcov. Pri ňom východ, ktorým vstupoval zadržaný a za ktorým boli tiež cely. Oproti sudcovi napravo pri druhom východe miesta pre porotu, a tvárou k sudcovi, oddelené len uličkou, miesta pre strany. Verejnosť: 70-100 miest.

Ešte predtým, ako začal prácu, sudca nás zaviedol do miestnosti, kde sa radí porota a vysvetlil nám, aké veci bude v to dopoludnie riešiť. Bolo to sedem trestných vecí, a keďže bol piatok, naplánované mal najmä procesné veci, ktoré rozhoduje bez poroty. Udelenie či zrušenie väzby, zmena väzby na nejaký druh liečebno-nápravného zariadenia (liečba drogovo závislých), kaucie, či zmena väzby na kauciu a verejnoprospešné práce... Vysvetlil to tým, že predsa je neslušné naznačovať pojednávania s porotou na piatok, keď to niekedy trvá až do popoludnia a ľudia majú už plány na víkend.

Následne sme sa spolu so sudcom odobrali do pojednávacej miestnosti, kde už čakalo veľa ľudí. Usadil nás na miesta pre porotu a prítomným v sále vysvetlil, kto sme a že budeme pozorovať ich prácu. A potom sa to začalo. Od 10:00 do 12:30 sudca tých sedem vecí vyriešil, okrem poslednej, kde bolo treba vypočúvať viac svedkov. Atmosféru v sieni je len ťažko popísať. Všetko sa odohrávalo veľmi kultivovane, ľudsky, všetci účastníci (obžalovaní, dozorcovia, advokáti, prokurátori, svedkovia) sa správali k sudcovi, ale aj k sebe navzájom s obrovskou nepredstieranou úctou a slušnosťou. Sudca bol neuveriteľne milý a zároveň prísny. Zaujalo ma, ako pri povinných otázkach predchádzajúcich priznaniu sa obžalovaného k vine (z úteku z liečebného zariadenia), „prekladal“ dotyčnému právnický jazyk na „ľudský“, pričom sa rôznymi podotázkami uisťoval, či tento skutočne rozumie, čo sa ho pýta.

Jedna vec nasledovala za druhou bez prestávky, priebežne sa menili advokáti, a prokurátori, ktorí mali evidentne viac vecí v rôznych pojednávačkách, dozorca a dozorkyňa (v obleku a v kostýme, bielych rukavičkách a ozbrojení) privádzali a odvádzali obžalovaných, sekretár povolával tlmočníkov a sudca to celé „menežoval“ s neuveriteľnou efektívnosťou a gracióznosťou. Keď sa práve v miestnosti nenachádzal advokát prípadu, ktorý bol na rade, prehodil poradie, poprosil službu, aby dala avízo, nech sa pripraví ten a ten prípad a išlo to. V sieni bol stály pohyb, niekto sa presúval, niekto niečo podpisoval, s niekým sa radil a napriek tomu všetko „fičalo ako na bežiacom páse“. Vytyčovanie pojednávaní trvalo niekedy niekoľko minút a skoro som neverila svojim ušiam, keď v jednom prípade obžalovaný poprosil, že on by chcel čím skôr pojednávanie. Sudca povedal bohužiaľ, idem na konferenciu a predtým mám nabitý kalendár, najskôr to bude o 3 týždne. A ten poprosil ešte raz, že či predsa... Sudca prezeral kalendár dosť dlho a nakoniec sa spýtal advokáta, či by nemohol na budúci utorok, keď má uňho zastupovať inú vec, pripraviť sa tak, aby v rovnakom čase stihli obe záležitosti. Ten súhlasil a pojednávanie bolo vytýčené o 10 dní! V inom prípade, kde išlo o väzbu človeka obžalovaného z niekoľkých násilných trestných činov, advokát predvolal dve svedkyne, ktoré boli susedkami obžalovaného a chceli vypovedať o jeho charaktere a spoľahlivosti. Sudca advokátovi jemne vysvetlil, že v tomto procese nemá žiadny právny nárok na vypočutie svojich svedkov, „ale keď už merali cestu až tak zďaleka“, tak si ich predsa len vypočuje. Svedkyne vypovedali a ich výpoveď sa dostala do spisu.

Bol to obyčajný súd, obyčajný sudca. Predstupovali obžalovaní s rukami v želiezkach, narkomani, vrahovia, prostitútky. Dvere sa stále otvárali, vchádzali právnici s taškami plnými spisov, medzitým sa motala verejnosť. Čierni, bieli, farební... A všetci pokojní, bez jediného zvýšenia hlasu, v snahe dohodnúť sa a posunúť veci vpred. Sudca prvý zdravil obžalovaného či právnikov, vítal ich, keď sa zjavili v sieni po prvýkrát v ten deň. Nemusel sedieť na vyvýšenom mieste. Usmiaty, prívetivý a vecný zároveň. On bol autorita, on bol stredobodom diania. Až vtedy som pochopila do dôsledku význam slov, ktorými ľudia v USA oslovujú sudcu: Your Honour. Vaša dôstojnosť. A neviem prečo som mala pocit, že sa nachádzam na inej planéte...
Komentáre (69) 
  Vladimír Šárnik   |   17. 03. 2010 13:33:01
// Reagovať
Dozvedeli sme sa niečo o forme
A teraz by sme radi niečo o obsahu. Napríklad, či sa tam aj vykonávala akási spravodlivosť, alebo sa iba fičalo? Či your honor mal tucha o čo v kauze ide, alebo si to iba odbúchal? Na jeden prípad tam totiž podľa mojich jednoduchých výpočtov pripadalo 21,43 minúty a to ešte your honor popritom vybavoval rôzne organizačné záležitosti. A tiež by ma zaujímalo, či si autorka myslí, že na súde sú dôležití zriadenci v rukavičkách. TIež by ma zaujímalo, koľko trestných "súdov" autorka absolvovala na Slovensku hoc aj ako divák. Aj keď na porovnanie by samozrejme najlepšie poslúžilo, keby ich absolvovala ako osoba, ktorá je na pojednávaní s vedomím a súhlasom sudcu ako pozorovateľ zo zaostalej krajiny.
  windows   |   17. 03. 2010 20:00:07
// Reagovať
u nas si sudca necha cas aby mohol vypracovat ozaj kvalitne rozhodnutie po vsetkych strankach.

jeden priklad za vsetky:

http://www.topky.sk/cl/100371/626588/Kauza-173-milionovej-lupeze-VUB-trva-13-rokov-

kam sa hrabe USA s 21,43 minutami!
  Zuzana Aimaq-Fialová   |   18. 03. 2010 02:53:21
// Reagovať
Vážený pán Šárnik, áno, spravodlivosť sa vykonávala, všetky záležitosti, aj keď išlo len o procesné veci, boli vyriešené z prihliadnutím na záujem spravodlivosti. Nič nebolo odložené, ani vybavené formálne. Ako som písala v článku, pred pojednávaním nás sudca PODROBNE zoznámil s každým prípadom, ako aj okolnosťami, na ktoré bude prihliadať pri rozhodovaní. Rozdiel som cítila najmä v tom, že sa nezaoberal paragrafmi, ale konkrétnou situáciou, ktorú sa snažil riešiť. Chýbal tam právny formalizmus, čo bolo jedným z faktorov efektívnosti. Takisto po organizačnej stránke, neboli robené zbytočné prestávky, naopak, k niektorému prípadu sa vrátil aj viackrát, keď napr. obžalovaný a jeho advokát potrebovali čas na poradenie sa, odročil pojednávanie na 20 min a medzitým riešil iné veci. Bol perfektne pripravený, navyše kompletné spisy mal v elektronickej podobe v počítači pred sebou (to som zabudla v článku napísať). Pokiaľ ide o ostatné otázky: nie, zriadenci v rukavičkách nie sú dôležití. Trestných súdov som absolvovala dosť. Taktiež by som chcela zdôrazniť, že sme neboli v roli pozorovateľov zo zaostalej krajiny. Boli sme v roli ľudí ktorí sa prišli do USA niečo dozvedieť o inom systéme výkonu spravodlivosti a podľa toho sa k nám aj všetci správali. S úctou. Ak máte pán Šárnik inú skúsenosť z pozorovania súdneho pojednávania v USA, nech sa páči, podeľte sa s ňou.
  Vladimír Sarnik   |   18. 03. 2010 09:24:22
// Reagovať
Tak to budem rad, ked sa dozvieme nieco aj o podstate, lebo síce biele rukavicky dôlezite nie su, ale v clanku sa pisali najmä o nich, atmosfere atd., t. j. samých pocitových a skutocne nepodstatnych veciach.

A celkom ma desí téza o absencii právneho formalizmu ako ceste k efektívnosti.

V akej roli ste sa vy cítili byt je jedna vec, druha vec je ako vás vnímala druhá strana. Ale to nie je podtstané, pointou totiz bolo, ze pozorovatel javu svojim pozorvaním zároven pozorovaný jav ovplyvnuje. Ked som ako student chodil obzerat pojednávania, tiez sa mi vsetci sudcovia zdali ako milí ludia, oni totiz v tom momente takí aj boli.Kto by pred právnickym dorastom ukazoval hnusnú tvár?
  Ján Molnár   |   08. 01. 2011 12:27:39
// Reagovať
Michale Moore "Kapitalizmus s láskou"
Reportáž z pozorovania súdneho pojednávania v USA je skutočne ako reportáž z inej planéty dovtedy pokiaľ obejktívny pozorovateľ si nepozri film od amerického režiséda dokumentaristu Michale Moora "Kapitalizmus s láskou" až vtedy dostanete pocit, že "amerika" je akoby iná planéta. Nezávislý sudca si zriadil vlastný nápravný úsatv pre mladistvých, ktorý napĺňal rozsudkami ktoré sám vynášal a dievčatá a chlapci tam vypovedali, že celý proces trval dve tri minúty a už dostli rok dva v nápravnom ústve. Samozrejme od štátu tento nápravný ústav dostával nehorázne dotácie za každého mladého človeka a sudca a spol mali od jachty cez lietadlo a milióny v bankách a vôbec ho netrápilo, že ničil životy, rodiny.....
Náš právny systém vďaka širokej imunity sudcov smeruje tiež k tomuto systému a aby sa zakryla skrytá forma, vznikla aj táto reportáž.
Slovenská realita je iná, pozri iniciatívu www.koloseo.info o ktorej žiadna tlač nechce uverejniť ani jeden riadok i napriek tomu, že funguje už tretí rok a uverejňuje priame záznamy na video zo svojích zasadnutí. Prečo, lebo sa hovorí o krutej realite kapitalizmu a nie o zámernej fikcie "spavodlivej demokracie". Okruh tém je vždy spájaný so zlom, ktoré každý zatajuje "TAJNÝ DOHĽAD NAD OBČANMI". Kto ho zaviedol a kto má silu ho zrušiť? No v jednoduchosti ho zaviedli tvrocovia "demokracie" na ochranu svojej nedotknuteľnosti a zrušiť ho môžu len a len poškodení občania, ktorí sú veľmi rafinovane likvidovaní........ Ako? To nie je reklama to je "výchova k demokratickému občianstvu" v zmysle odporúčania Rady Európy by nikto nemal brániť v šíreniu. Podľa poškodených občanov, nedotknuteľných sudcov, ktorí vynášajú nespravodlivé rozsudky podľa príkazov tajného dohľadu "lístečkovým systémo" treba zavesiť na STĹP HANBY a ostatné zariadí verejná mienka. Zapojte sa do prvého príbehu na www.koloseo.info.
  Vladimír Šípoš, Košice   |   17. 03. 2010 13:33:36
// Reagovať
Slovenské prieťahy v konaní
Milá pani Zuzana,
hneď som si pomyslel : prečo takéto pekné a poučné články neuverňuje naša tlač ? My sa nechceme učiť ?
A hneď Vám chcem navrhnúť tému na ďalší príspevok : neviem pochopiť, že sa u nás nevieme vysporiadať so zámernýmu prieťahmi na súdoch. Nechcem veriť, že takto to funguje aj USA. Nemáte k tomuto problému nejaké poznatky z USA ?
Ešte raz Vám ďakujem za Váš podnetný príspevok.
V.Š.
  Tomáš Klinka   |   17. 03. 2010 13:34:30
// Reagovať
Ad´: "Snaha posunúť veci vpred"
Podľa mňa ste týmto postrehom presne trafili základný rozdiel v súdnom procese (trestnom aj civilnom) v USA a u nás. Ten nespočíva primárne vo vonkajších odlišnostiach právnych kultúr, ale v osobnej orientácii zúčastnených subjektov na výsledok procesu. U nás sudca zvykne na každý prípad nazerať cez optiku "ako sa veci čo najjednoduchšie zbaviť" (procesné vady, zastavenie konania a pod.) a k vecnému rozhodnutiu ho treba niekedy "dokopať". Advokátom i obžalovaným často vyhovuje odsúvanie rozsudku, necítia potrebu rýchlej spravodlivosti, i keď sa na ňu spätne často odvolávajú. Otázka "ako to zmeniť?" by mala rezonovať v širšej obci ako právnickej.

  Vladimír Šárnik   |   17. 03. 2010 14:58:10
// Reagovať
Asi žijeme a pôsobíme na rôznych slovenskách.
  Tomáš Klinka   |   17. 03. 2010 15:13:30
// Reagovať
Slovensko je jedno a v ňom rôzni ľudia...
Nechcel som sa nikoho dotknúť. Každý máme svoje skúsenosti s justíciou - negatívne aj pozitívne. Ja netvrdím, že každé konanie na súdoch SR je fraška, to jednoducho nie je pravda. Hovoril som skôr o častom nedostatku skutočného záujmu (sudcov a niekedy aj strán) na kvalitnom meritórnom rozhodnutí. Formalizmus, procesné obštrukcie, chabé odôvodnenie, primitívne hodnotenie dôkazov, nezohľadnenie práva EÚ atď. má spoločného (neprávneho!) menovateľa - vlažný osobný postoj k veci ("mám na háku").
  Vladimír Sárnik   |   17. 03. 2010 15:46:42
// Reagovať
Mámnahákizmus je u sudcov zriedkavý. Väcsinou ide o korupciu, úprimnú tupost, zakernost, upotenu angazovanost alebo hru na razneho sudcu.

80% sudcov podalo tzv. antidiskriminacné zaloby (aký to paradadox pre luckprávnych antidiskriminátorov), ktore nie su prejavom lahostajnosti, ale naopak upoteného insitného vymyselnictva.

Justicia nie je v dobrom stave, ale je presne taka, ake je slovensko. Ziadni odlisni ludia tam nesedia. A naivne pute aktivistov do spojených státov veci nikam neposunú, najmä ked ich zaujimajú najmä biele rukavicky a your honor.
  Ctibor Kostal   |   18. 03. 2010 03:29:37
// Reagovať
Nerozumiem preco sa chytate detailov, ktorym chcela Zuzana iba zvyraznit rozdiel, ktory bolo v sieni citit. A o naivnej puti ani nehovorim, to akoby som pocul doc.fica......Your Honor aj rukavicky iba dokresluju atmosferu a spomenut to v clanku, v ktorom pise o svojich pocitoch je, podla mojho nazoru, na mieste. Alebo mala pisat stylom "32-rocny, 178cm vysoky Afro-american v minulosti trestne stihany za znasilnenie, podla paragrafu 23, ods. 3 zakona DC......?
  Vladimir Sarnik   |   18. 03. 2010 08:56:27
// Reagovať
Preco sa chytam detailov? Lebo i nicom inom ten clanok nebol, iba o nepodstatnych banalnych detailoch. Vo Velkej Britanii maju dokonca aj parochne, to je uz len potom ina atmosféra spravodlivosti.

Takéto naivné clánky sú doslova skodlivé, siria totiz pocit, ze nasej justici chyba najmä atmosféra. Co je pochopitelné, laici totiz v rámci súdneho konania dokázu vnímat najmä tú atmosféru.
  blah   |   18. 03. 2010 11:44:07
// Reagovať
Pan Sarnik, my sme asi citali uplne rozdielne clanky, ze ? Vy sa chytate jedneho z xy detailov spomenutych v clanku a robite na zaklade neho celkove (negativne) hodnotenie. To je minimalne velmi povrchne a zanechava to dojem, ze svojim zamernym opakovanim jedneho detailu na ukor ostatnych sa snazite cielavedome degradovat cely obsah clanku. Predpokladam ze ad hominem argumenty su vam tiez viac nez blizke, ako ste to ukazali uz vo vasom prvom prispevku.
  ctibor kostal   |   18. 03. 2010 15:47:56
// Reagovať
ta atmosfera sa nevytvara sama, ale je prave odrazom obsahu. podobnu atmosferu asi nemaju sudy v bielorusku alebo v sudane.
  Vladimír Šárnik   |   18. 03. 2010 21:49:18
// Reagovať
Každý advokát už zažil situáciu, kedy veľmi príjemný a milý sudca rozhodne doslova nehoráznym spôsobom a naopak keď veľmi nevrlý sudca rozhodne ukážkovo? Napríkald si živo predstavujem jednu sudkyňu okresného súdu, ktorá je nazoaj veľmi tvrdá na všetkých, ale rozhoduje excelentne, čím myslím spravodlivo a múdro. Takže zabudnime na biele rukavičky a žičlivú atmosféru, o ničom nevypovedá.

Príjemnú atmosféru vytvára spokojný človek. Ale prečo je spokojný? Baví ho práca? A prečo ho baví? Vieme si predstaviť kata, ktorý mučí veselo a s radosťou?
  windows   |   18. 03. 2010 22:27:13
// Reagovať
to su ale vynimky! bezna tvrda sudkyna je teda nespravodliva a hlupa a bezny nevrly sudca je neschopny.

Kvalita Vašej argumentácie je skutočne insitná, vráťte sa do diskusného klubu sme.sk..
  qam   |   23. 03. 2010 22:00:31
// Reagovať
tak toto je dovolim si tvrdit nezmysel... i ked pozitivne naladeny sudca urcite pomoze atmosfere k lepsiemu, ak je zo sposobu akym vedie spor zrejme, ze bud veci nerozumie, alebo ma na nej svoj zaujem (ci dokonca ak uz je svojimi povedzme extravagantnymi predchadzajucimi rozhodnutiami pravnym zastupcom stran znamy) tak atmosfera na pojednavani a vobec sude nebude zicliva ani keby sudca den predtym vyhral v sportke, mal na sebe talar a nebodaj slavnostnu parochnu (nevravim uz o rukavickach zriadencov) ... skutocne dobra atmosfera vznika iba v prostredi vzajomnej ucty, co na slovenskych sudoch je mozne iba vynimocne
  Ja   |   18. 03. 2010 07:52:01
// Reagovať
Nie, zijeme na tom istom Slovensku
Vazeny pan,
pravdepodobne sa mi iba zda , v dosledku nedopitej kavy a mozno aj nizkeho tlaku, vasa reakcia prilis osobna a prilis utocna. Mozno by nebolo veci hodnotit viac vecne a priznat chyby, ktore existuju a s ktorymi sa Sk bori zial neuspesne uz niekolko rokov a to aj na useku sudnictva. Pracujem v odbore a teda akekolvek vase invektivy, podobne tym na autorku na kolkych pojednavaniach bola, su neadekvatne.
Mame sa co ucit. A nie je to vzdy len o platoch, ako sa to tu snazi vacsinou niekto hodnotit. Mozno keby vyber na sudy bol iny, zalozeny nazvime to na inych kriteriach ,..... A mozno keby aj vyber do skol bol iny.. Potom by to robili ludia, ktori to xcu robit, ktorych to bavi a taky by bol vysledok....
Prajem vam dalej vela pohody.
  Vladimir Sarnik   |   18. 03. 2010 09:11:14
// Reagovať
Tak, tak, kto nesúhlasí, má nizky tlak. Dnes ste argumentacne róbustný, ako vraví bloger Mistrík.

Máme sa co ucit. Dokonca aj od Eskimákov. Ale máte pravdu, vsetko by bolo inak, keby to bolo inak. Potom by by to robili ludia, ktorí to robit chcu, lebo teraz je to forma nútenej justicnej práce.

Ale dôlezité je, ze sme tu vsetci opät dospeli k zhode o banalnej myslienke, ze vo velkej amerike to vsetko akosi lepsie vyzerá. A touto upokojujúcou myslienkou by sme mohli diskusiu ukoncit, lebo nás aj tak nikam neposunie.
  tom   |   17. 03. 2010 13:38:57
// Reagovať
Idealizmus
Idealizmus je pekná vec, ale s životom má málo spoločné.
V skutočnom živote sú totiž v USA medzi sudcami aj skutoční hlupáci, nie len tí tvoji Your Honour :-)
Ako ten sudca z prípadu ktorý porozprával divákom Kraus vo svojom programe Uvolnete se prosím.
Amík si kúpil krásne veľké moderné obytné auto. Vyšiel s ním na dialnicu, zapol tempomat a šiel si dozadu uvariť kávu. Samozrejme auto havarovalo. Smiešne, ale humor ešte len začína.
Amík dal vec na súd s tým, že chce od výrobcu auta všetky možné odškodnenia, lebo v návode na obsluhu nebolo uvedené, že sa nesmie počas jazdy odchádzať od volantu. A jeden Your Honour mu dal za pravdu, takže súd vyhral.
Poučením z prípadu je, že v USA sa imbecil môže stať nie len vodičom, ale aj sudcom.
  JK   |   17. 03. 2010 13:50:21
// Reagovať
hoax
tak tento pribeh je hoax a pravidelne sa tento pribeh objavuje vo vyrocnych cenach za najvacsiu blbost co amici vysudili za posledny rok (skus si to vyhladat)
no drviva vacsina ludi o tom nevie a vzdy tento pripad spomenu, ked rozpravaju o tom ake hlupe sudnictvo maju v USA
ja nehovorim, ze tam maju vyborne sudy, ale verim, ze tam je kultura sudcov trochu ina ako tu a take prietahy ake su tu na dennom poriadku tam su zriedkavostou
  F.   |   17. 03. 2010 13:51:54
// Reagovať
A co si tym vlastne chcel povedat ?
Ak sudca rozhodol v sulade s platnymi zakonmi USA, tak je to sice vtipna historka, ale nic nehovori o kvalite sudcu.
  Aq   |   17. 03. 2010 14:54:10
// Reagovať
Majú tam taký zákon, že v návode musí byť napísané, že sa nesmie odchádzať od volantu za jazdy? Ale faktom je, že aj najväčšia tuposť je pre zaq posvätná, ak pochádza spoza mláky.
  Pet_m   |   19. 03. 2010 11:39:42
// Reagovať
Taký zákon tam vážne nemajú... Ale celý ich sýstem "torts" a zodpovedností je založený na niečom úplne inom ako u nás.
Keď sa stane nehoda, u nás sa hľadá odpoveď na otázku: "Prečo?"; v USA sa hľadá odpoveď na otázku: "Kto?"
My sa pýtame, prečo sa to stalo nám?, v USA sa pýtajú, kto je za to zodpovedný? Je to jednoduchý rozdiel v mentálnej kultúre. V USA vychádzajú z prostej a logickej prezumpcie, že za každým zlyhaním, za každou nehodou je niekto, kto je za ňu zodpovedný. Treba dotyčného nájsť.
Ak zlyhajú brzdy, tak je zodpovedný nielen mechanik, ale aj jeho zamestnávateľ (zamestnal nezodpovedného mechanika) [príklad za všetko].
Môže sa to zdať zvláštne, ale má to isté dôsledky. Zatiaľ čo u nás sú vinníci (aj potencionálni) chránení nepriestrelnou stenou právneho formalizmu (ktoré akožto výsledok práce tiež-len ľudí sa vyznačuje svojou nedokonalosťou) a typicky slovenského spôsobu uvažovania (pasívny determinizmus), v USA sú naopak títo potencionálni vinníci ex-ante nútení zabrániť akémukoľvek zlyhaniu. Sú k tomu vcelku silne motivovaní.
V prípade s tempomatom nejde o to, že poškodený či sudca boli "tupí." Ide o precedens, že výrobcovia predávaním svojich výrobkov (či poskytovaním) služieb na seba dobrovoľne berú zodpovednosť za prípadné zlyhania (akéhokoľvek faktoru). Vytvára sa tak tlak na čo najlepšie poskytovanie služieb či bezchybná výrobky...
Túto problematiku výborne rozpracoval vo svojej knihe "Mak proti Gatsbymu" Radoslav Procházka.
V knihe dokonca používa názorný príklad: Polomku.
Zatiaľ čo na Slovensku po katastrofe v Polomke všetci preklínali osud (aj noviny či správa nekostálny opakovali frázu "krutý osud" (príklad determinizmu), a de facto dodnes sa táto záležitosť uspokojivo nevyriešila, stať sa to v USA, mal by už na vodič, jeho zamestnávateľ či správca priecestia na krku bez-počet žalôb, ktoré by pôsobili značne odstrašujúco na iných vodičov a správcov precestí, aby si aj oni dali pozor...
Otázka na zamyslenie: Vážne je ten náš systém o toľko "inteligentnejší" oproti "najväčšej tuposti spoza mláky"?
  Vladimír Sárnik   |   19. 03. 2010 13:57:49
// Reagovať
Nezacínajme zasa debatu o zodpovednosti za skodu, reagujete totiz na príspevok týkajúci sa zodpovednosti za skodu spôsobenú sebe samémeu vlastným idiotizmom. Takze za nehodu obytného automobilu niekto zopovedá - ten idiot, ktorý odisiel od volantu. :-)
  Pat_m   |   19. 03. 2010 16:49:29
// Reagovať
Nechcem túto debatu tu začínať. Chcem len poukázať na to, že americký systém je iný. Nie tupý či blbý, iný. Nesúhlasím s tvrdeniami, že je horší než slovenský. [Aq: "Ale faktom je, že aj najväčšia tuposť je pre zaq posvätná, ak pochádza spoza mláky."] Len odzrkadľuje iný spôsob myslenia.
(ja osobne sa prikláňam skôr k americkému modelu, ale to môj osobný názor)
  Vladimír Sarnik   |   19. 03. 2010 22:49:38
// Reagovať
Táto debata akosi bola o tom, ze americký systém je iný, nie vsak automaticky nasledovaniahodný a hlavne nebudme fascinovaný jeho vonkajsími prejavmi. Pretoze americania su majstri sebaklamu, a ked im na to skocíme, tak môzeme zaklamat. Na tomto meiste by som citoval Paula Kennedyho: "USA sú spomedzi vyspelých státov v rebríckoch detskej umrtnosti, priemernej dlzky zivota a navstevnosti u lekára na poslednej priecke, pravdepodobne vsak vedú v deklarovani rodinnych hodnot." Americania nepovazuju svoj system za najlepsi pretoze k tomu dospeli po hlbokom zmayslení. Oni ho povazuju za najlepsi, pretoze je ich. Nesprávajme sa rovnako hlúpo.
  Vladimir Sarnik   |   19. 03. 2010 22:57:14
// Reagovať
... zaplakat...
  JJ   |   19. 03. 2010 16:03:38
// Reagovať
1. vodič z Polomky ak ešte nebol obvinený tak je vyšetrovaný a obvinený bude
2. ak človeka ktorý za jazdy odišiel od volantu odmietneš nazvať tupcom, tak si niečo veľmi podobné
3. ak súhlasíš s tým aby výrobcovia áut alebo čohokoľvek iného museli k svojím výrobkom pribaľovať tisícstranové "návody na obsluhu" v ktorých budú svojich zákazníkov učiť žiť, tak už neviem... :-)
  windows   |   19. 03. 2010 16:54:27
// Reagovať
3. debatujes hoax, vymysleny pripad aby niekto poukazal aky je ten system v USA nedokonaly. ak ide o skutocny pripad snad nebude problem dat odkaz kde bol publikovany, aby si ho mohol kazdy precitat a posudit sam.
  Pat_m   |   19. 03. 2010 17:06:40
// Reagovať
za prvé, osobné pejoratíva sa vyprosím, to nepatrí do diskusie, ale len do obyčajne hádky, ďakujem...
nehovorím o tom, že daný vodič nebol "tupý". to, žiaľ bol, inak sa to povedať nedá. ale namietam proti tomu, aby sa takýmto spôsobom nazval aj sudca. rozhodol na základ platného amerického právneho systému "torts".

dobre, príklad s tempomatom je už extrémom, a nemal som sa do neho púšťať. tento konkrétny príklad je pritiahnutý za vlasy, a nie je na ňom moc čo obhajovať.
ale mne tu ide o všeobecný princíp. na základe vysokých odškodných sa výrobcovia a poskytovatelia služieb ex ante tlačení k tomu, aby boli ich výrobky/služby čo najlepšie a aby sa snažili čo najefektívnejšie zabrániť potencionálnych nehodám.
u nás tento tlak nie je... napadá ma scéna z jedného amerického filmu (meno si žiaľ nespomínam), kde majiteľ luxusnej reštaurácie hovorí jednému zamestnancovi: "choď rýchlo odhrabať ten sneh z chodníka, lebo sa zas niekto šmykne a budeme platiť..." - toto je zmysel ich systému. u nás ak sa niekto pred takou reštauráciou šmykne, tak mu majiteľ poprípade ešte aj vynadá... možno dostane symbolickú pokutu, a ak poškodený aj dostane nejaké odškodné, tak akurát na to, aby si v nej mohol dovoliť jeden obed. Ale ten sneh sa aj tak neodhrabe...
  Vladimír Sarnik   |   19. 03. 2010 22:55:35
// Reagovať
Ja by som aj sudcu nazval tupym, ked akysi pravny system aplikuje takým spôsobom, ze vysledkom je posvätenie tuposti.

V Británii vraj majú trochu iný snehový systém - za úraz zodpovedá ten, kto chodník odhrnie. Pretoze kazdy vie ako sa chodie po snehu, je totiz zima. Pokial vsak niekto svojim neumelym zasahom do chodniku zasiahne, tak znemozni aplikovat tieto stárocné skusenosti. Vas príkald je vsak akoby príkladom slovenským, podla torty by sme totiz zalovali este aj vyronbcu topanok, majitelovu staru mamu, asfaltéra a výrobcu metly. Vyska odskodneho je uz samozreme ina vec.
  Vladimir Sarnik   |   19. 03. 2010 23:01:31
// Reagovať
Este by sme mohli dat debatu o prinose osobnych obchodnych spolocnosti s obmedzenou zodpovednostou pre rozvoj kapitalistického podnikania. Alebo taká sudna ochrana pred veritelmi. A to akosi nebudú nase výmysly a trosku nám to neladí s koncepciu bezbrehej vseobímajúcej zodpovednosti kazdeho za vsetko a najlepsie dva razy.
  JJ   |   19. 03. 2010 15:59:05
// Reagovať
V tom prípade tohovorí o "kvalite" zákonov.
  mert   |   17. 03. 2010 13:48:14
// Reagovať
Perfektne zorganizovaná služba - treba s tým súhlasiť. Z popisu je jasné, že sudca, advokát a aj väznica sú dobre zorganizovanou skupinou, pre ktorú ide o biznis z ktorého všetci žijú. Obžalovaní vedia, že proti tejto mašinérii nemajú šancu a s nevoľníckou pokorou sa podvoľujú. Predpokladám,že na Kube alebo v Číne to funguje ešte lepšie. Celkom najlepšie to funguje v Saudskej Arábii alebo v pod. štátoch, tam ani advokát netreba, ani väznica, stačí sekera. Ruka sa odtne, poprava sa vykoná do troch dní, žiadne prieťahy....Myslím si, že tam by si autorka skutočne prišla na svoje. Tam to skutočne fičí a tam má sudca autoritu. Dokonalá mašinéria je horšia ako bordel.....
  F.   |   17. 03. 2010 14:16:23
// Reagovať
A ty si zas dokonaly zavistlivy negativista...
Povedat, ze v USA su vsetci obzalovani automaticky odsudeni chce velku davku odvahy ...a hluposti
  rs232   |   17. 03. 2010 14:34:18
// Reagovať
Biznis je biznis, napriklad pozri link na clanocek co som pridal par prispevkov dole ...
  mert   |   17. 03. 2010 14:52:25
// Reagovať
ale veď z článku to vyplynulo .... súdení boli narkomani, prostitútky..:"Bol to obyčajný súd, obyčajný sudca. Predstupovali obžalovaní s rukami v želiezkach, narkomani, vrahovia, prostitútky."
Sudca to všetko vyriešil za dve a pol hodiny a medzi tým si ešte aj "dosť dlho prezeral kalendár". My hlupáci a negativisti musíme pozorne čítať, lebo nám nestačí obdivovať Veľkú Riť.
  Václav Havel   |   13. 03. 2011 00:36:38
// Reagovať
prostitútky... áno, niekde je to trestné, aj keď už v biblii je pekný príbeh o prostitútke, v amerike asi bibliu nečítajú, len na ňu prisahajú.
  maq   |   17. 03. 2010 14:57:07
// Reagovať
Silnú dávku hlúposti je potrebné na ignorovanie slušného počtu justičných omylov.
  qam   |   17. 03. 2010 16:46:44
// Reagovať
teraz hovoris o USA alebo o Slovensku?
  maq   |   17. 03. 2010 19:37:42
// Reagovať
Na slovensku máme iba dva - cervanovú a potkana. :-))))
  mert   |   17. 03. 2010 13:56:59
// Reagovať
Ešte jedna poznámka .... autorka mohla radšej zamlčať, kde sa jej pozorovanie odohralo a potom ponúknuť napr. tieto možnosti:

a) totalitný policajný štát, ktorý je v rukách sudcov a advokátov
b) slobodný demokratický štát

výsledok ankety by bol určite zaujímavý.....

ako pomôcku dodávam, že za socializmu to u nás tiež tak perfektne fungovalo, neboli žiadne prieťahy a atmosféra v súdnej sieni bola ako v kostole......
  rs232   |   17. 03. 2010 14:32:38
// Reagovať
A neodohraval sa tento dojemny pribeh v Luzerne County v Pennsylvanii?

http://www.nytimes.com/2009/02/13/us/13judge.html
  Andrej Šoltýs   |   17. 03. 2010 14:34:37
// Reagovať
Podľa popisu sa zdá, že nešlo o závažné veci, keďže tam nebola porota a dokazovanie bolo zrejme dosť krátke, alebo bol skutkový stav veci už nesporný. V našom právnom systéme by väčšina takýchto vecí zrejme spadla pod priestupky alebo bola inak administratívne vybavená. Nie je preto možné z článku vyvodzovať závery o súdnictve USA alebo dokonca porovnávať to so súdnictvom a typickým priebehom sporu na Slovensku.
  Vladimír Sárnik   |   17. 03. 2010 15:48:26
// Reagovať
V slovenskom priestupkovom konaní je realne viac spravodlivosti a procesných práv ako pri prejednávaní banálnych deliktov pred americkým súdom.
  windows   |   17. 03. 2010 19:57:32
// Reagovať
JPP? policajt A zastrasuje aby bol priestupok rychlo uznany a vybaveny blokovo. ak nie tak policajt B potvrdi rozhodnutie v priestupkovom konani, po odvolani policajt C zamietne odvolanie a sud da za pravdu samozrejme znova policajtom. je tu predsa prezumpcia ze policajt hovori pravdu lebo je pri vykone povolania viazany zakonmi a ustavou a preto sa predpoklada ze neklame.
  Vladimír Sárnik   |   17. 03. 2010 20:44:47
// Reagovať
Predpokladám, ze pán nie je pravnik, lebo inak by musel vediet, ze:
1.dopravne priestupky nie su priestupkami jedinymi
2. iba dopravné priestupky prejednavaju policajti
3. zastrasovanie pri cestnej kontrole spociva jedine v popularnej teze, ze v priestupkovom koani dostane priestupca prisnejsiu sankciu ako v blokovom, ale to nie je ziadne zastrasovanie, lebo tomu úprimne veri 90% pravnikov a v zasade sa to tak aj praktizuje
4. vypoved policajta byva pri konani o dopravnom priestupku malokedy jedinym dokazom
5. tezu o automatickej dôveryhodnosti policajta tiez obcas pocuvam od slabých pravnikov, ale akosi ju sudy neberu
6. este aj na dopravnom inspektorate sa da pekne vyhrat s dokazovanim
Takze mily pan okno, ziadna JPP nie je zdrojom môjho poznania.
  windows   |   17. 03. 2010 21:28:44
// Reagovať
1. dopravne priestupky su priestupky s ktorymi sa bezny obcan stretava najcastejsie
2. pravda
3. ak sa to tak praktizuje tak je to pravda. prajem vela stastia argumentovanim ustavou pred DI.
4. spravodlivost ktoru kritizujete na USA skusaju prave tie pripady v ktorych je vypoved policajta jedinym dokazom
5. sudy preskumaju mozno 1 pripad z 1000, predpokladam ze advokat ma ine skusenosti ako bezny obcan ktory sa zastupuje sam.
6. po kolkych odvolaniach?
  Vladimir Sarnik   |   18. 03. 2010 09:34:47
// Reagovať
1. tak nech nie je mäkký a nech neplatí pokutu v blokovom konaní, ked chce mat "proces"
3. je to zastrasovanie? potom je aj dohoda o vine a treste zastrasovanie, lebo neskorsí trest môze byt vyssí. No a to vyjednávanie o dohodách o vine a treste á la velká amerika zastrasovaním naozaj je a to doslova brutálnym. Takze dalsí dôvod nehladiet týmto smerom.
4. prípady zriedka sa vyskutujúce testujú spravodlivost presne v takej miere, v akej sa vyskytuju.
5. zato vo velkej amerike je najlepsia cesta k spravodlivosti zastupovat sa sám... robit vsak závery na základe laických mýtov nie je vhodné. kto bojuje, ten vyuzije svoje práva, kto rezignuje, ten ich nevyuzije.
6. kolko odvolaní má k dispozícii úcastnik v správnom konaní?
  windows   |   18. 03. 2010 20:15:33
// Reagovať
1. je zvlastne tvrdit ze v slovenskom priestupkovom konani je viac spravodlivosti a procesnych prav ako v USA a potom dat slovo proces do uvodzoviek.
3. blokove konanie je dohoda o vine a treste za priestupok? pan je pravnik?
4. ten vyrok je vhodny aj ako argument obhajujuci justicne omyly v USA. zriedka sa popravi aj nevinny ale je to len zriedka takze je to vlastne v poriadku.
5. uz menite retoriku? uz ucastnik konania musi bojovat o svoje prava? ved v slovenskom priestupkovom konani je podla vasich slov spravodlivost, snad nechceme aby ucastnik musel bojovat o svoje prava ako v tom hnusnom americkom kontradiktornom procese odkial ku nam prisla aj dohoda o vine a trestne!
  Vladimír Šárnik   |   18. 03. 2010 21:37:18
// Reagovať
Kvalita Vašej argumentácie je skutočne insitná, navštívte prosím diskusný klub sme.sk.. Zbohom. :-)
  windows   |   18. 03. 2010 22:08:37
// Reagovať
pan ma s diskusnym klubom sme.sk bohate skusenosti?
  mlady obcan   |   02. 01. 2012 17:14:44
// Reagovať
Viete nepáči sa mi, že len hovoríte že ako sa dá pekne vyhrať s dokazovaním...takto rozmýšľate vy právnici....skôr rozmýšľajste tak aby zvíťazila spravodlivosť...keď človek ktorý zjavne prekročí rýchlosť vidia ho pritom policajti ale nemajú ho nahrateho na radare, tak nedostane žiadnu pokutu pretože slovo policajta už nemá žiadne slovo...a takýto lumpi si jazdia spokojne dalej
  mert   |   17. 03. 2010 15:00:37
// Reagovať
Bol to obyčajný súd, obyčajný sudca. Predstupovali obžalovaní s rukami v želiezkach, narkomani, vrahovia, prostitútky. To opakujem preto,aby bolo jasné, že medzi 7 prípadmi bola najmenej jedna vražda a sudca to všetko vyriešil. Podľa mňa zrejme toho tak veľa nevyriešil, zrejme aspoň nie tú vraždu a keďže bol piatok a jeho pracovná doba bola veľmi krátka, tak to všetko odpinkal na inokedy. Tak ako u nás..... Autorka sa zúčastnila ukážkového divadelného predstavenia...... to si kľudne mohla pustiť aj nejakú televíznu hru......a celý jej príspevok má aj hodnotu jej popisu.
  C.Smith   |   17. 03. 2010 16:08:54
// Reagovať
Zuzana,
vďaka za múdre slová.
A z tých, čo nepochoplili, si ťažkú hlavu nerobte...
  maq   |   17. 03. 2010 20:46:34
// Reagovať
Pekný pokus, kazdy, kto nesúhlasi, iba "nepochopil". :-)
  rs232   |   17. 03. 2010 16:57:51
// Reagovať
Nechcem brat autorke iluzie
ale to co videla bol "primac", kde sudca stanovuje kaucie rozhoduje o vazbe a vyticuje datum pripadneho pojednavania.

Len pre zaujimavost par citatov z Amerikej ustavy:

Dodatok VI
V kazdom tresnom procese ma obzalovany pravo na rychle a verejne prejednavanie pred nestrannou POROTOU statu a obvodu, na uzemy ktorych mal byt trestny cin spachany ...

Dodatok VII
V sudnych sporoch podla vseobecneho prava, pokial hodnota sporu presahuje 20 dolarov, je zabezpecene pravo ziadat rozhodnutie POROTNEHO sudu, ...

Ergo, ziadna porota ziaden sud. Toho co bola autorka svedkom bola len uradnicina. ziaden sud autorka nevidela. Ved sama pise: "... naplánované mal najmä procesné veci, ktoré rozhoduje bez poroty".

Tak nechapem co chce autorka porovnavat, ked ziaden sud ani neprebiehal iba sa "peciatkovalo" ...
  windows   |   17. 03. 2010 19:53:05
// Reagovať
"Ergo, ziadna porota ziaden sud."

tvoja simplisticka uvaha je nespravna. obvineny sa moze vzdat prava na porotu.
  maq   |   17. 03. 2010 20:45:53
// Reagovať
A teraz este spochybnit tvrdenie autorky, ze islo o procesne veci.
  windows   |   17. 03. 2010 21:19:35
// Reagovať
to nikto nespochybnoval
  Kelley   |   12. 04. 2010 12:38:14
// Reagovať
1) Rozhodnutie o vazbe by som "peciatkovanim" nenazval.

2) Vacsina trestnych veci v US sa konci sudnym zmierom, a teda bez poroty.

3) Podla federalneho Supreme Court v trestnych veciach s maximalnym TOS do 6 mesiacov a penaznych trestoch nema obzalovany pravo na jury trial.

4) "Vseobecne pravo" by sa malo pre pravnikov prekladat zrozumitelnejsie ako "common law".
a) Podla komentara 7. dodatok nezakotvuje pravo na jury trial, iba potvrdzuje pravidlo common law z r. 1791. Pravo na jury ma teda obcan iba pri zalobach, ktore v r. 1791 patrili do systemu common law (a nie do equity).
b) Toto ustavne zakotvene pravo sa vztahuje iba na spory pred federalnymi sudmi, s vynimkou sporov pred statnym sudom, ktory vynucuje pravo zalozene federalnymi zakonmi. Sud vedie jury trial iba na ziadost strany, pricom absencia ziadosti sa povazuje za zrieknutie sa tohto prava.

  Stanislav Kret   |   17. 03. 2010 22:02:17
// Reagovať
suhlasim
je to naozaj ina planeta..
  nex   |   19. 03. 2010 17:18:17
// Reagovať
Zjavne my žijeme na inej planéte..a obávam sa, že tej nesprávnej..
  pH   |   20. 03. 2010 01:32:30
// Reagovať
zabavna diskusia...
dievcina-nepravnicka napise o svojich DOJMOCH z ineho sudu - a ako keby do osieho hniezda stuchol...
moje dojmy zo slovenskych sudov su nastastie sporadicke a netykali sa ma osobne, ale co som zazil, bol vysmech spravodlivosti pre blbost a aroganciu sudcov (a zrejma aj korupciu - v jednom pripade dokonca pravdepodobne podplatenie advokata protistrany, aby odsabotoval spor, presvihol lehotu na odvolanie). nerobim si iluzie o americkom sudnictve, ale pokial ide o to nase, "antidiskriminacne" zaloby nasich sudcov ukazuju, ze hlbsie sa uz klesnut neda. a ukzuju to o vacsine nasho sudcovskeho stavu - kym kadejake "nahodne" nepredlzenia vazby a cudne pridelovania spisov sa tykali len par sudcov a mohli sme dufat, ze ide o vynimky, toto je vizitkou celeho slovenskeho sudcovskeho stavu na cel s pani ministerkou. obavam sa, ze este par desatroci na slovensku nik nenazve sudcu "vasa dostojnost" bez ironie...
  Matej Novák   |   29. 01. 2011 00:45:53
// Reagovať
Sudca
P. Šárnik ja uvediem jeden príklad z vlastnej skúsenosti: Jedná sa o dlžobu občana voči armáde. Sudca to riešil 5 rokov a to štýlom čo rok to jeden úkon. Po 5 rokoch podal trestné oznámenie na občana pre podozrenie z trestného činu marenia úradného rozhodnutia, pretože sudca ani za 5 rokov nevedel od občana vymôcť platbu pre armádu a za 5 rokov nevedel rozhodnúť. Policajt, ktorý dostal to tr. oznámenie to vyriešil za 2 mesiace a zastavil trestné konanie, pričom občanovi poskytol informácie ako má splatiť svoj dlh voči armáde.Sudca sa to neunúval, prečo by aj mal, pričom ani neporušil zákon, len nepoužil rozum a držal sa len suchých paragrafov. A takto fungujú súdy na Slovensku.
  Vladimír Šárnik   |   13. 03. 2011 00:45:31
// Reagovať
Aby tu nevznikol akýsi omyl. Ja netvrdím, že slovenská justícia nemá vážne problémy, práve naopak. Ale obdivovanie bielych rukavičiek nás nikam neposunie, slovenská justícia má problém s obsahom, nie formou.
  Miroslav   |   13. 08. 2011 21:24:35
// Reagovať
biele rukavičky sú tu dosť pretiasané teda =D, ale teraz važne ked som si prečital članok, hlavne tie pasáže o atmosfére a ohľaduplnosti hned si spomeniem ma jedno predbežné konanie v trestnej veci kde sa počas pojednávania vyslovene pohádali sudca s prokurátorom, a podstatou sporu nebol rozdielny právny názor v danej veci ale chuť prokuratora ukončiť celu tu "maškaradu" aby sa mohol isť lyžovať, na čo mu sudca kontroval že aj on sa už chce isť lyžovať ale že musí počkať...
Čo sa týka celého článku je to pekná osobná skúsenosť autorky a nie odborná literatúra a myslím že tak by sa naň malo pozerať, mne sa páčil,
Snáď na záver len toľko že slovenké súdnictvo je určite na úrovni....ale akej?
  Andrej Hrabčák   |   29. 01. 2012 18:35:14
// Reagovať
Sudca "boh"
Voláme po tvrdších zákonoch a snažíme získať viac právomoci. Uvediem príklad : ministerka Žitňanská sa snažila do trestného zákona dostať nové ustanovenia o zneužívaní právomoci verejných činiteľov. Napriek tomu, že máme ustanovenia v trestnom zákone, ktoré riešia danú problematiku / netvrdím, že absolútne dostatočne /. Jednoducho sa nevyužívajú, prokurátor nestíha tieto trestné činy, ale zavádzame ďalšie, ktoré rovnako sa nebudú uplatňovať v praxi. My sa tu na Slovensku len predvádzame. Autorka článku jasne opisuje vysokú kultúru v onej spoločnosti a samozrejmé aj na súdoch. Vážnosť, dôstojnosť a prirodzená autorita. Slovensko je od toho ešte veľmi vzdialené. Dôkazom je primitivizmus a nízka kultúrna úroveň / nehovoriac o neodbornosti a neprofesionalnosti / na tých najvyšších miestach. Všetko tu smrdí klientelizmom. Klientelizmus = peniaze a výhody. Dokiaľ budú na tie najvyššie pozície v štáte sa dostávať ľudia nízkej "klasy" nemôže sa ani nič zmeniť k lepšiemu. Musíme si priznať, sme kdesi na dne, zatiaľ sa len brodíme na tom istom mieste.
Tento stav môže zmeniť len volič vo voľbách, aby dostali šancu ľudia, ktorí posunu túto spoločnosť do inej - kvalitatívne inej roviny.
 
Pridať komentár k článku
Meno a priezvisko: *
E-mail:
Titulok:
Komentár: *
* Pre úspešné odoslanie formulára vyplňte hviezdičkou označené položky